ikad osebujnošću svoje pojedinačnosti predstavljati čitavo čovječan
stvo ili opće neko njegovo bistvo, jer bi za to morao biti bogočovjek,
i kako individuirano ljudsko biće i može samo po svojoj zasebnosti
kao to i takvo ostvarivati, nositi i očitovati svoje čovještvo u smislu svo
jevrsne čovječje oznake i svojstvenosti, tako može pojedinac samo uza-
sebljen kao domoljuban član kulturne i povijesne sudbinske zajednice,
kakva je razmjerno najopsežnija po svojoj predaji narod, proširiti svo
ju svijest ljudske obvezanosti u stanje građanina širega svijeta, u držanje
»kosmopolita«. Tko naime misli preskočiti konkretnu domovinu, može
samo prijeći u stanje beskućništva pustinjaka (čemu se uostalom ne
poriče mogućnost ni uvjetan smisao), ali ne može izašavši iz nekoga
svojeg životnog svijeta podgrađena predajom ući primjerenom tome
sviješću u neko natpredaj no ili bespredajno svesvjetsko građanstvo,
jer već po samoj svojoj inddviduiranosti, koja se ne da zanijekati ni
izravno prerasti, ne može ni u kojem smjeru izgraditi neku svoju iz-
nadpredajnu svijest. Kosmopolitizam ne niječe nego pretpostavlja pa
triotizam i samo se u odnosu prema posljednjem može dostati istin
skoga smisla. Tko naime nema i ne nosi ništa zasebno svoje, nema
ni otkuda da išta pridonese širem, obuhvatnlije, općenitije zamišljenu
zajedništvu.
Tako je narodu, u koga nije zamrla volja za održanjem svojega
svijeta, što znači u biti i svoga života u samosvojnosti i opstanka u
samobitnosti, nužno koje usađena koje zadana dužnost da trajno vodi
računa o svojoj povijesnoj odnosno kulturnoj baštini toliko, da bi u
slobodnom odnosu prema njoj a prema zahtjevima svoje budućnosti
osvježavao i osvještavao, preobražavao i obnavljao svoju predaju te
ustrajao u neotuđivu svome pravu da tu predaju kao sponu zajedništva
i jamstvo trajanja slobodan brani od razornih snaga.
Ipak — ispunjavanje se naznačenoga zadatka vrši u jarkome
svjetlu žive sadašnjosti, koja nije povijest i koja si povjesnost tek mora
izvojštiti. Tako ispred povijesne svijesti i iznad nje, a tako i iznad
smjernica i pobuda same povijesne predaje ima još viši i zapovjedniji
zakon. A taj zakon nije zakon povijesti ni zakon predaje, već zakon
s najviše prečage vrijednosne ljestvice, zakon nad zakonima, zakon
ćudorednosti. I on međutim dopire do povijesne prošlosti, kad prodire
u budućnost, do pokoljenja, kojemu je kao svemu ljudskome suđeno
da po sili vremena prijeđe na drugu obalu života.
Po doživljaju etičke očitosti nema čovjekovoj odgovornosti gra
nica. Tako kao biće povijesno biva čovjek odgovornim i prema budu
ćim naraštajima, a tako i za sadržinu, smjernice i pobude predaje,
koju će moći da im namre. Tako u povodu ćudoredne svijesti, a po pre
daji, ne prestaje odgovornost čovjekova pojedinčevim ovozemskim ži
votom i nije i ne može biti prema tome svejedno, kako pojedinac i
kako narod živi, prema kakvoj predaji padaju odluke, kakve se vred
note i kako se ostvaruju i kakav se svijet životom podiže.
S toga se poprišta ukazuje bistvena povezanost i zaiskustveno
jedinstvo čovjeka i čovještva sadašnjosti sa čovjekom i čovještvom i
povijesne prošlosti i povijesno relevantne budućnosti. Etička ih svijest
veže u lik kosmičkoga čovjeka, što sve, što kao čovjek živi i po svome
43
91