dućnost će mu se zemaljska priviđati tek u slutnji izazvanoj prečesto
varavom nadom. I prošlost će mu se i budućnost doživljajno objaviti
i djelovno očitovati tek u živoj zbiljnosti predaje i po njoj. Tako po
vijesna odnosno kulturna i narodna predaja i nije poput sakupljene
neke objektivne građe nedjelovan predmet pusta znanja ili mrtva stvar,
nego je moćna, upravo neobično moćna, gdjekad iznad svakog očekiva
nja silovita, živa pokretna snaga iz mi-svijesti natpojedinačno usmjere
na doživljavanja.
Po povijesnoj je predaji i napose pogledom na kulturu, bez koje
istinske ljudske povijesti nema niti je takve može biti, čovjek povezan
u široku rasponu nesamo s krvnim nego i s duhovnim, pa i najdavnijim
neviđenim svojim precima. Od njih, kojih upravo nema, od njih ne
živih, stvarno zemski neopstojnih, od njih doduše »bivših« no tako i
nesadašnjih i netjelesnih, od njih nenazočnih prima poruke, gdjekad
upravo zapovjedne, neodoljive, odlučne često i sudbonosne po njegu
i održanje svojega svijeta. Predajom progovara utjecajno nešta, što je
bitisalo, bilo i nestalo u izvornome svom opstanku, a ipak tome nasu
prot opet i uspjelo ustrajati zahvaljujući svome preobražaju u duhovni
bitak, koji nosi jezgru i znači mogućnost povijesne predaje i jamstvo
je povjesnosti. No tako se jednako može punim pravom kazati, da se u
porukama, što ih sadržava i zrači povijesna predaja, a koje potječu od
njih, kojih više nema i ikojih ne će biti, očituje svijet neobičan, svijet s
druge obale života, svijet onih, koji podlegoše smrti, no kojih svijet
njoj kao takav podlegao nije. Nestali preci ostavljaju tragove svojega
svijeta potomstvu, koje ih upravo reći nosi usađene u svojoj krvi. Po
vijesna predaja obasjava tako svijet mrtvih, kakav živi, i života, koji
zamire, da bi preobražen uskršavao.
Sveđ iznovično uskršavanje i preobražavanje čovječjih svjetova
pogledom na njihovu povjesnost ukazuje na bistvenu povezanost zais-
kustvene, metempiričke i iskustvene, empiričke zazbiljnosti na tlu i u
toku samoga povijesnoga događanja i to po činjenici povijesne pre
daje. Iz zaislkustvenoga carstva s druge obale života dolaze, kako bi
rečeno, poruke sačuvane u predaji i s njome djelovne. No živa i istin
ska im je djelovnost moguća samo u određenoj sadašnjosti, koje će
sadržaj biti sveđ pristupan iskustvu. Bez vječna se bujanja sadašnjo
sti ne bi nikoja povijesna predaja dostala značenja. Tako se pak može
reći za predaju, da iz svijeta određenu pokoljenju zaiskustvenoga nosi
životna smjeranja i stvaralačke pobude u iskustveno-zaiskustveni svi
jet toga pokoljenja, što se svakim novim, kasnije nadošlim pokoljenjem
i ponavlja. Ta okolnost uvjetovana bistvom povijesnoga događanja goni
međutim i do uvida, da se smisao toga događanja ne iscrpljuje nipo
što u tokovima mogućih zemaljskih iskustava, već ga, ako se uopće
da naći za cjelinu povijesnoga zbivanja, valja tražiti u zaiskustvenom,
metempiričkom (metafizičkom) biću čovječjem i bistvu čovještva. Po
vijesna povezanost čovjekova, koja seže u neproračunljivu prošlost te
se nastavlja u nedoglednu budućnost, izaziva misao, da »povijesno« u
stvari ne živi sam zemaljski čovjek, već je pravi korijen predaje i no
silac povjesnosti kosmički čovjek, kako se odražava u ideji jednoga
čovještva u svemu čovječnome mnoštvu i svoj raznolikoj čovječjoj
sudbini.
84
36