Valja izrijekom istaći, da narod biva sudbinskom zajednicom
i da to jest samo po zajedničkoj predaji, po svojevrsnu njezinu bistvu
i naročitoj upravljenosti poticajnih i oblikovnih njezinih snaga i samo
po elementima i kompleksima kao i odlučnim smjernicama, koliko iz
različitih područja života, civilizacije i kulture u nju nenasilno, prirod
no ulaze, njoj organski pripadaju te je ne lomeći joj jedinstvo i ne
okrnjujući njezinu punoću kao takvu sačinjavaju. Takva i samo takva
gradi predaja, održava i čini u biti jedinstvo naroda. Samo je predaja,
koliko je živa i životvorna, u istaknutome smjeru i smislu i pogledom
na samobitnost i s obzirom na samoodržanje naroda i povijesno odluč
na, to više, što stalno traži i potiče stvaralačke napore, koji će bitnu
joj sadržinu, jezgru i izvor njezine djelovnosti svestrano oživljavati i
trajno obnavljati u budnoj svijesti zajednice.
Kako je predaja bistvom doživljajna zbiljnost te se i dostaje
značenja po stvarnom doživljavanju i iživljavanju snaga pogledom na
nju razbuđenih, tako ni ikoje zasebno područje civilizacije ili kulture
u bitnosti ne naznačuje neku svojevrsnu značajku bilo koje narodne
zajednice niti iskazuje odlučnu veličinu, po kojoj bi se određen narod
bistveno razlikovao ili odvajao od drugih naroda, koliko takvo pod
ručje uključenim mu vrijednostima ne bi napose usmjeravalo i u is-
toznačnosti održavalo povijesnu odnosno narodnu predaju kao jedin
stvenu i jednosmjerno oblikovanu svijest.
Tako primjerice ista vjera ne poništava razlike između određenih
naroda, koji je jednako ispovijedaju, dok može bez smetnje biti jed
nom između sastavnica i različitih narodnih predaja, a to i unatoč
mogućem nastojanju gdjekoje vjeroispovijesti, da onakve razlike ubla
ži, ako ne i prevlada. A može isto tako među pučanstvom iste narodne
zajednice biti pristaša različitih vjerskih uvjerenja, dok međusobna
njihova snošljivost ne remeti ravnotežu zajedničke predaje i ne krnji
nadmoć ostalih njezinih djelovnih činilaca, koji održavaju zajednički
svijet i jedinstvo naroda. Sva povijest potvrđuje te mogućnosti.
Isto pak vrijedi i za jezik. Taj se često zna smatrati upravo naj
hitnijom odrednicom naroda. Ipak to ne odgovara potpuno činjenica
ma. N i jezik ne može da vrijedi za takvo određenje izvan žive predaje.
Ima naime naroda, kojega članovi govore različitim pa i samome naro
du tuđim jezicima, a unatoč se tome radi o istome narodu (Izraelićani
u dijaspori), a opet ima naroda, ko ji se smatraju različitima, pa to i
jesu, iako govore i pišu istim jezikom (Škoti, Englezi i Američani).
Isto se može utvrditi i pogledom na druga područja vrednovanja
i ljudskog djelovanja, tako i na umjetnički, moralni i uopće životni stil,
a ne će to manje vrijediti na posljetku ni za državotvornost i držav
nost. Tako više naroda različitih tradicijskih svijesti može biti podvrg
nuto jednoj istoj državi i njezinim zakonima, a opet zaseban neki isti
narod može živjeti razdvojen u sklopu različitih država. Može štaviše
neki narod ustrajati vjekovima bez ikakve svoje države, utonuti u tuđe
kuilture i služiti se tekovinama stranih mu civilizacija, pa ipak zadržati
svoju samobitnost, da možda iza tisućljeća uspije iznova utemeljiti i
izgraditi vlastitu državu, ako je održao zajedničku neku svoju predaju
86
38