fički nazori, umjetničko stvaranje, vjerovanja i oblici bogoštovlja, od
goj i nastava, vladavina i drugo slično.
Sve se istaknute takve tekovine, pa i povezana s njima životna
stanja i događanja mogu manje-više poznati, mogu se i pribilježiti i
znanstvenom metodičnošću srediti, kako bi bili općenito pristupni zna
nju. No koliko se i moglo za njih znati, ne moraju biti i od povijesna
značenja. Istinska naime povjesnost nekog zbivanja stoji ponajprije do
zbiljske socijalne skupine, u koje se okviru ono odvija ili se je odvi
jalo, a dalje i do činilaca bilo kakva podrijetla, koji su takva zbivanja
poticali, pokretali, usmjeravali.
Značenje je povjesnosti u tome vidu relativno. Ono stoji do od
nosa prema doživljajnome subjektu sudbinski vezanu za skupinu za-
nijetu odnosnim zbivanjem. Ipak treba tu i razlikovati moguću, za
mrlu ili i mrtvu povjesnost od žive i djelovne. Povijesnima smatrani
izvori s bilo kojega područja života i kulture skupljeni, istraženi, pri-
bilježeni i doznavanju pristupni mogu izneseni naprosto kao objektivni
mimo doživljaj ne svoje temeljne pretpostavke utvrđeni podaci nazna
čivati širok skup elemenata povijesne baštine određene skupine, kon
kretno plemena ili naroda, ali ne moraju, koliko možda i bili zanimljivi,
biti svi i nosioci istinske žive povjesnosti. Takvim nosiocima mogu
biti samo pređašnja zbivanja, kojih sadržine, smjernice, pobude nijesu
sasvim zamrle u nekoj nepovratnoj prošlosti, nijesu i pored sve mo
guće svoje činjeničnosti stvarno preživljene, nijesu »preživjelosti«, pa
povjesnošću mogu da žare samo oni i onakvi taloži nekadašnjih do
gađanja, što u bitnosti nijesu »prošli«, već samo kao »bivši« ustraju
djelovno po svijesti i doživljavanju živa pokoljenja zauzeta održanjem
svojega svijeta. Nosioci doista žive povjesnosti ne naznačuju tako samo
opću neku povijesnu baštinu, koliko i obuhvaćala i elemente kako ci
vilizacije tako i kulture. Povjesnotvorni se činioci izdvajaju vidljivo iz
cjelokupnosti pomenute baštine, izdižu se nad nju i bivaju sastavni
cama i činiocima pobudne žive snage, koja <se naziva tradicijom, pre
dajom.
Predajom se tako razotkriva jedna između osnovica i najhitnijih
smjernica izgradnje osebna nekog čovječjega svijeta i pretpostavka nje
gova ustrajanja, jer je ona zbiljsko povijesno pamćenje a time i izvor
povjesnosti. Povjesnotvorna je pokretna snaga pravi jamac njezine zaz
biljnosti. S obzirom na to i mogu značiti »predaju« i biti takvom
samo onakvi taloži nekadašnjih životnih smjeranja, koji ustraju kao
pobudni nosioci mi-svijesti i djelovni činioci skupne volje, uporno up
ravljene prema istome cilju, da se gajenjem prihvaćenih običaja, urav-
noteživanjem naslijeđenih oblika življenja i s tim u vezi mnogostranim
stvaralačkim naporima održi u živosti određen podnošljiv i kao takav
htjet razmjerno zajednički svijet u svojoj bilo čvršćoj bilo labavijoj
povezanosti i takvu svom jedinstvu. Treba naime u ovoj vezi istaknuti
neprijepornu činjenicu, da se povijesna predaja oživljava samo na te
meljima socijalnih sastava, družbenih skupina, pa se i dostaje valjano
sti, prihvaća se, mijenja, osvježuje, tu i tamo dopunjuje ili se odbija
upravo u krugu i sponama zajednična života. Kao takva je pak stvarna
predaja živo, stalno obnavljano sjećanje prošlosti Zbiljnošću događaja
82
34