nicu, iskrsava nesamo neizbježnost mijene, nego više još mogućnost
takva njezina zapadanja, koje vodi na rub rasula.
Kao lice teži po duševno-duhovnoj bistvenosti čovjek iznad svega
za jasnoćom, potreban je doživljaja očitosti napose s područja vrijed
nosna smjeranja, što ga puti i veže u zajednicu, a ta u bistvu duhovna
bića ukorijenjena težnja, pokretačka ta pobuda zna biti i bitnija od
samoga individuumu kao biologičkoj jedinki usađena nagona za održa
njem, kako to dokazuje činjenica, gdje doista očovječeno biće za volju
vjerovane više vrednote i održanja dostojanstva žrtvuje nesamo mnoga
dobra života, već gdjegdje i život sam. Ujedno je međutim upravo tu
čovjek i kao samozakonsko lice i kao član zajednice najranjiviji, a stoga
i najizvrgnutiji udaru, gdje bi se kulturne i povjesnotvorne snage za
jednice, kojoj može da pripada, u svojoj zbiljnosti ispriječile s bilo
kojega razloga ili po bilo kakvu povodu kolektivnim snagama pri odr
žavanju njihova ustrajanja i napose njihove nadmoći s obzirom na
usmjeravanje družbenih odnosa.
Tako i biva mogućim, da se zajednica u samim pobudama, koje
jo j jamče i siguraju jedinstvo, ugrožava i baca u prividnost, gdje bi
se moglo možda i samo činiti, da jo j duhovni i stvaralački poticaji,
što je oživijuju, suzuju raspon i ograđuju doseg kolektivne moći, koja
će biti u mogućnosti i koja će znati da im se suprotivi. Može doduše
već pri samom sastavu neke skupine, pri samom osnutku nekog udru
ženja nedostajati uzajamnosti, bez ikoje nema prave zajednice, no sile,
koje bi je krnjile, mogu da je udaraju i prodiru u nju i izvana. Takve
pak izvanjske sile idu napose za tim, da unesu zabunu pogledom na
lična uvjerenja, na očite jasnoće, koje održavaju zajednicu i suobra-
ćajnu njezinu djelovnost, pa će to prema okolnostima i činiti obmanji
vanjem i zastrašivanjem, štaviše, gdje bi to bilo moguće, i ograničava
njem, sputavanjem ili i obustavom slobodne upotrebe razuma odnosno
ispovijedanja posijedaka moguće takve slobode, a zatim sprečavanjem
zajednična gajenja određena vrijednosna doživljavanja i održavanja
njegova kontinuiteta bilo omalovažavanjem vrijednosti i dobara značaj
nih po život zajednice bilo zbunjivanjem javnoga mnijenja ili i diskri
minacijama različite oštrine. Tada pak, kad pred istine života padne
zastor sile i nad ljudska uvjerenja sjekira nasilja, podliježu bitni tvor-
ni činioci zajednice unutrašnjem lomu: unižavanjem i obezvređivanjem
namjerenja, na kojemu se temelje, olabavijuju se veze zajedništva i
rastače nekako samo ustrojstvo zajednice, čime se gubi prava zanese-
nost bitnim njezinim svrhama i obeshrabruju njezini članovi, gdje se
radi o nastojanju i naporu oko ostvarivanja vrednota u dobroj vjeri
priznatih. Na taj se pak način skupina, koja bi imala biti zajednica,
podvrgava vrijednosnim veličinama i svrhama, koje su jo j u biti tuđe,
usmjerava i prema neželjenim ciljevima, a zajednici obvezan čovjek
biva u samome svojstvu lica u jezgri rastrojen i, koliko se njegovu dje
lovanju iz svijesti odgovornosti stavljaju ograde i nižu zapreke, u svo
me čovještvu povrijeđen i dostojanstvu ličnosti ponižen. Ono svojevrs
no je ljudsko tu u najdubljoj srči ugroženo, pa se stoga činjenica
tako izazvana nazovizajedništva i očituje kao naročito bijedno žalje
nja vrijedno stanje, upravo kao provalija družbenoga života.
74
26