Hoće li se s rečenim u vezi postaviti pitanje, u što li se kulturni
čovjek sadašnjice toliko pouzdaje, da mu to može biti istinski djelov-
nom središnjom moći, koja će smjeti ovladati njegovom kulturom, ne
će zacijelo biti netočno, ako se takav putokaz kulture, kojemu se danas
doista gotovo s nekim fanatizmom povjeravaju i Zapad i Istok, misli
naći u razumu upravljenu na ono, što je doista ili i samo prividno
predodredivo i time stvarno ili i samo prividno savladivo, a koji je
razum stoga gotovo sav i zapleten u sam logički račun, u logičko kal
kuliranje. Ne da se doista previdjeti, da je razum, koji računa i prora
čunava, kao nikada prije odskočna daska kulturna procesa, najodluč
nija smjernica njegova, koja ne obilježava samo duh Evrope, gdje joj
je izvor. Kulturni je proces, što ga ona usmjerava, u neku ruku osvojio
svijet.
Ne će biti teško poduprijeti istaknutu tvrdnju. Bit će dovoljno
podsjetiti na određene simptome, ukazati primjerice na osobito zna
čenje, koje se pridaje znanstvenom eksperimentu, zatim statistici, na
sve veću sklonost planiranom gospodarstvu, na sve upornije racio
naliziranje radnih područja, na intelektualiziranje umjetnosti, razsen-
timentaliziranje svagdašnjice i iznad svega na cijenu znanosti, u kojoj
se rado vidi i ko joj se — često i nekritično — pridaje i priznaje auto
ritet, koji bi iznad svake sumnje bio uzvišen.
Dulji je razvojni slijed vodio do toga, da se je razum, kako se na
posljetku ograničava na ono, što je proračunijivo, pomakao u središte
duhovna života, da se je uzdigao do glavnoga vođe kulture, pa čovjek
povodeći se njime i pouzdajući se u nj odvažno kuša da opstanak svoj
obrazuje pretežno u samim granicama onoga, što se tim razumom i
samim njim da svladati. Od vremena, kad je s obzirom na shvaćanje
svijeta došao do dominacije nominalistički postavak, kojemu se dala
prednost u izgradnji temelja kulture, kreće se duhovno zbivanje ne-
sustalo u susret vidicima, što ih taj postavak otvara, ali ono dospijeva
ujedno u sadašnjosti do točke, gdje počinje nekako kolebati, gdje se
već nagovještavaju određene promjene njegove usmjerenosti. No s no-
minalizmom je došao do prevlasti individualizam, a s njime i volja za
svladavanjem prirode i vlašću nad njom. Stoga se je sve nehaj nij i pre
ma pitanju duševne blagote dao čovjek na istraživanje prirode i na
vlastito na tehničku primjenu rezultata tog istraživanja te je u povodu
toga i dospio do takve mjere industrijalizacije, da su stari poreci ži
vota izašli iz ravnoteže, a udomaćeni načini vrednovanja stali kolebati.
Kojigod razlozi tome i bili, sadašnjost goni neporečno k sve raširenijoj
i upornijoj kolektivizaciji, a s ovoga sve odlučnijega smjeranja opet do
utjecajnih gledišta, koja vode k prebacivanju nominalizma u nov rea
lizam, a dalje i do postupna iskrsavanja primjerena tome nazora o
svijetu, kojega se nicanje ne da više previdjeti, a kojega izgradnju tre
ba sačekati.
Tako se prema tome stanju prikazuje sadašnji položaj kulture u
naročitu vidu kao prijelazan, a ko ji biva vidljivim u povodu borbe
odlučnih kulturnih smjeranja o prevlast i na osnovu osobito značajnih
promjena u oblikovanju i izgradnji života. Unutrašnja je napetost toga
stanja to žešća, što s onih dvaju oprečnih smjeranja proizlaze vredno
64
16