na miroljubiv način u nekom jednom, jedinstvenom, jednoličnom, jed
noobraznom smjeru podvrgnutu pri tome nekoj jedinoj, bilo od koga
možda predodređenoj ili propisanoj kulturnoj ideji.
Što dalje slijedi u razvoju znanja i vjerovanja i njihovu međusob
nom odnosu na evropskome kulturnom području, upućuje doista na
stalno neko izmjenično dizanje i padanje, pretjecanje i zaostajanje tih
životnih smjeranja. Treba, bilo i na najkraći način, skrenuti pažnju na
prekretnice u tome pravcu. Tako naznačuje već iznošenje ontologičkoga
dokaza božanstva po Anselmu Canterburyjskome potrebu, da se stavci
vjere podupru umstvenim razlozima, što bez sumnje dopušta da se pret
postavi slabljenje neposredne uvjerljivosti tih stavaka. Čovjek epohe
biva naklon sumnji u tome smjeru, jer istodobno iskrsava sve jače
poriv za razumskom spoznajom i umstvenim uviđanjem, napose i volja
za istraživanjem prirode, a to i opet unatoč svemu jakom i bezobzir
nom protivljenju, na što ukazuje oštar, do nemilosrdnoisti beskompro
misan sukob između dijalektika i antidijalektika, kako to osvjetljava
sudbina jednog Abelarda, a nadalje i spaljivanje Aristotelovih spisa,
koji se oko godine 1200. počinju pored sveg otpora upoznavati i pro
učavati. Na istu okolnost upućuje uostalom i zabrana studija prirodo-
naučnih djela Aristotelovih u godini 1241. No sve očitiji i sve neobuz-
daniji poriv za istraživanjem (slobodnim od autoriteta, a kasnije pače
i za isto takvom slobodnom vjerskom odlukom ne može s vremenom
obuzdati ni inkvizicija, koja u tome stoljeću biva institucijom, uvede
nom potvrđenom ustanovom snabdjevenom naročitim privilegijima.
Unatoč progonima filosofa i učenjaka istraživača sve do u Novi
vijek, unatoč danim povodima za spaljivanje spisa vjeri protivnih i
napose crkvi nepoželjnih još u početku XV I. stoljeća ne da se zausta
viti emancipacija znanja od vjere. No budući da vjera dolazi u položaj,
gdje se mora braniti, kako na to ukazuje već protiv averoizma upereno
djelo Summa contra gentiles Tome Akvinca, pa je ona i stala da svoje
opravdanje čini zavisnim od umstvene spoznaje, to se već pokreće s
početka jedva zamjetljivo nastojanje, da se snova oživi snaga nepo
sredne uvjerljivosti vjere odnosno vjerskih stavaka, što onda ponaj
prije nalazi oduška u mistici, zatim u heretičkim preinačenj ima u izla
ganju objave i tumačenju vjerskih spisa, pa napokon u reformaciji i
protivureformaciji.
Ipak ne valja tu puštati s vida teške i tragične žrtve, sva žrtvo
vanja mira, a i života, sveđ iznovični posljedak takvih preobrazlbi. Žrtve
te nužno izazivaju tjeskobno pitanje, jesu li doista neizbježne i što li
u bitnosti svojoj u stvari iskazuju kako pogledom na vrijednosnu i
smislonosnu jezgru epohe tako i općenito na čovjeka i njegovu kulturu.
Kako i bilo, pomenuto kulturnopovijesno smjeranje uvire tako
— da se ne zaustavimo pri pojedinim daljim fazama pokreta i protivu-
pokreta pogledom na znanje i vjerovanje — iza mnogostrukih obrata
u sadašnjost. Pa ako još pri kraju X V III. stoljeća mogu filosofi s vjer
skih razloga doživjeti zabranu govora ili pretrpjeti »borbu oko ateiz
ma«, s vremenom se najednom sva nada u budućnost stavlja u pri-
rodoznanstvena i duhovnonaučna istraživanja, njima se poklanja puno
povjerenje i daje im se sloboda, a vjerska se uvjerenja susretaju u
9
57