Gdjegod i valjalo tražiti izvor ili odrediti osnov kulture, na njezinu
je putu, nema sumnje, održava nužda nesustala ljudskog nastojanja, da
se sveđ iznovičnim zaletom i stalno ponovljenim pokušajima primjereno
uklone, koliko je moguće, napetosti, koje sudbinski prate ljudsko sno-
vanje i djelovanje, te da se riješe zadaci, koji se neizbježno nameću
ljudskome opstanku. Svemu se očovječenju isprečuju teškoće, ispred
svega se razvića ljudskoga bića izdižu kočnice, koje u mnogo kojekak
vim zapletajima suodređuju doživljavanje i život te neumoljivo gone do
odluka, koje pogađaju bilo pojedine odjelite momente bilo cjelinu nekog
životnog stanja. Do kakvih odluka i došlo, kakva se rješenja i pokuša
la, jednim se putom bezuvjetno mora ići: tako traži nužda života. No
značajno je pri tome, da se čovjek unatoč svim protivnim iskustvima
vraća sveđ nanovo duboko njegovu srcu priraslu, upravo nekako ne
iskorjenjivu uvjerenju, da se sve i najkraće teškoće, što prate obliko
vanje života, moraju na posljetku moći na bilo koji način svladati ili
prevladati osobitim držanjem, naročitim mjerama i udezbama, oseb-
nim uređenjem života. U tome pouzdanju čovjek i stavlja svoje snage u
službu kulture, koja se gajena i izgrađivana htijenjem, djelovanjem i
stvaralačkim naponom pokoljenja iskazuje u razvitu svome stadiju kao
smislonosan sastav i vrijednostan sklop vezan na živu duševnost ljud
sku, koji se nagomilan u duhovnim objektivitetima odnosno dobrima
ustrajno ostvaruje, ali se nikad i ne da smatrati konačno završenim.
Kao takav sastav može kultura svakako biti smjernicom života,
biti u neku ruku čvrstom okosnicom, koja mu do neke mjere zajam-
čuje jedinstvo i sklad. Koliko međutim prema mogućnostima svog
ostvarenja može kultura slijediti imanentnu joj zakonitost, povoditi se
dosljedno i kruto za određenim svojim smjernicama te nekako ići osa
mostaljenim, odvojenim nekim svojim putovima, ne mora uvijek po
moći životu, da se održi u nekoj ravnoteži. Ona može naprotiv na ovim
ili onim osebnim svojim područjima ili s obzirom na određene funk
cije hipertrofirati ili opet i atrofirati, može u mogućim nekim okolno
stima pretjecati život ili opet zaostajati za njim, može se i razvijati u
smjeru, koji nije u potpunome skladu s aktualnim duševnim i duhov
nim potrebama i prohtjevima, može, ukratko, nastupiti normirajući,
a da se pri tome ne pokriva na poželjan način s danim stanjem op
stanka. Ona ne mora uvijek teći uporedo sa životom ili biti s njim u
skladu; nije štaviše nemoguće, da se usmjeri i protiv njega. Tako se
pogledom na takve okolnosti i govori o krizi, pri čemu ostaje dašto pi
tanje, radi li se o krizi kulture ili života, o krizi općih prilika ili čovjeka
ili i jednoga i drugoga. No svakako može tako kultura biti i okovljem i
5
53