njegovu opravdanost ili neopravdanost, kao što ni odlučno odbijanje
tih sadržaja s pravih ili prividnih razloga ne može funkciju vjerovanja
poništiti u okviru kulturne cjeline ni izlučiti iz svijeta, ne može zbaciti
s kolotečine prirodni slijed kulturnopovijesnih smjeranja.
Pored fundamentalnog upravo odnosa napetosti između vjerovanja
i znanja dali bi se iznijeti primjeri daljih po kulturu osobito značajnih
oprečnih smjeranja i snažnih protivnih između sebe strujanja, koja su
u svoj suprotnosti ipak jedna na druga bistveno upućena te tako u
polarnom svom odnosu i svojoj — dijalektički izražljivoj — vezanosti
i oblikuju ljudski opstanak. Svakako će međutim između njih imati na
ročito presudne konsekvencije po čitavo kulturno stanje tendencije
kolektiviranja s jedne, a individualiziranja s druge strane, kako se iz
mjenjuju tokom kulturnih epoha u svojoj prevlasti. Golemi posljeci,
što ih svaka između tih tendencija za vrijeme svoje nadmoći nad dru
gom izaziva, čine pitanje njihove djelovnosti napose aktualnim.
Bit će svrhovito vratiti se pri tome pitanju u doba srednjovjekovne
borbe oko univerzalija, iza koje se između ostaloga da nazreti i nape
tost u odnosu između kolektiviteta i individualiteta. Poznato je, kako
se s početka nekako kolebljiv nominalizam jedva usuđuje izaći na
svjetlo, kako se dugo krije u pozadini, iz koje ipak nužno sveđ nanovo
iskače, na kakav otpor nailazi i kakvim se žrtvama iskupljuje njegov
prodor iz latentnosti u punu aktualnost. Dostajat će, ako se podsjeti
na odlučnu osudu nauke Roscelinove (u godini 1092.) ali na anatemu
nad tezama Vilima Ockhamskoga, pa njegov istražni zatvor i bijeg (u
godini 1328.). Ipak si usprkos svim zaprekama probija put sloboda,
koju već on traži za filosofičko lično uvjerenje, a koju će kasnije (u
godini 1531.) i za uvjerenje vjersko tražiti Sebastijan Frank. No čim
nominalizam u X IV . stoljeću uspješno zna potiskivati realizam, čime
dosljedno i individualizam biva načelnim putokazom na sve širim pod
ručjima daljega kulturnog događanja, pojavljuju se uskoro njemu na
suprot kolektivistička smjeranja odnosno socijalistička nastojanja, koja
se onda također, gdje se samo nešto odlučnije usuđuju izbiti na povr
šinu, s isto tako malo obzira progone, kao što se to dešavalo nekad no
minalističkim individualistima. U toj se vezi smije pomenuti smak
nuće Tome Miinzera (godine 1529.), pa Ivana Leidenskoga (godine 1536.)
ili i Campanellin život u tamnici, a mogli bi se gomilati prim jeri sve
do naših dana. Tu si je međutim na posljetku izvojštila volja kolek
tiviranja na određenim područjima svjetskoga prostora puno uvaža
vanje, gdje se onda opet tu i tamo individualizam slabo, a povremeno
i nikako ne štedi.
Pogledom se na odnos napetosti između kolektivističkog i indi-
vidualističkog postavka dade međutim utvrditi, da se u okviru svjetske
kulture u sadašnjosti ne može u tome pravcu naići na jednodušnost.
Ta se smjeranja ne očituju samo vrlo energično na području životne
prakse. Da je tu dospio kulturni proces u najrazličitijim smjerovima
do odlučnih prekretnica, moguće je uvidjeti i po skroz teorijskim na
stojanjima, navlastito na području filosofije, iako ta nastojanja nijesu
doduše vezana neposredno na borbu onih suprotnih snaga o prevlast,
ali se posredno ipak uvlače u nju. Tako i nije beznačajno, ako iza od
11
59