velikoj m jeri sa skepsom, ako gdjegdje ne i s rugom, pa i željom i na
stojanjem da se iskorijene.
Sadašnja evropskim duhom gajena kultura stoji bez sumnje u
znaku znanja, napose znanstveno utvrđena saznanja, i ispunjena je na
stojanjem, da se, koliko je moguće, koristi svim pos-1jecima iskrslima
snagom spoznavanja i skupljenima sigurnošću znanja. N ije vjera, koja
premješta bregove, već je znanje ona moć, koja se s pravom ili nepra-
vom priznaje i cijeni kao poticaj, u kojega će ise povodu obrazovati i
organizirati ljudski opstanak. Istaknut se interes značajan po novo
doba ne proteže na dušobrižništvo, već na svladavanje prirode u naj
širem smislu tako, da se time hoće razumjeti i svladavanje čovjeka
samog i životnih mu prilika, koliko se čovjek može da poima i koliko
se shvaća kao biće prirodno. No pri tome ne povlači samo tehnika, koja
omogućuje svladavati izvanljudske prirodne sile, za sobom posljetke,
koji taj proces u svome smjeranju vode — slikovito rečeno — u ćor
sokak, kad izazivaju etičku svijest te na području kulture uzrokuju
napetost osebne vrste. Daleko više zabrinjavaju posljeci volje za svla
davanjem čovjeka, koliko se ona orijentira upravo na mogućnostima
svladavanja prirode, je r će način i udezbe toga svladavanja zavisiti od
toga, koliko će se čovjek smatrati pri tome golim prirodnim i samo
takvim bićem i koliko će se prema toj i takvoj pretpostavci i prema
takvu shvaćanju htjeti s njim i postupati. Moguće je naime, a događalo
se i događa se, da se čovjek u povodu određivanja njegova kao skroz
prirodna, a ne i jednako bitno duhovna bića cijeni pod sugestivnom
silom tehnički obuzete navike mišljenja u neku ruku tek kao tobožnji
momenat ili član neke nadmoćne cjeline kibernetičke strukture. I u
tome mu se vidu i priznaje vrijednost tek u odnosu prema uratku
stroja, što dosljedno mora voditi, pa i vodi do postupaka i načina vla
danja i svladavanja, koji čovjeka na posljetku lišavaju njegova do
stojanstva.
Kolikogod sadašnja epoha evropskoga kao i evropskim duhom
prožeta kulturnoga procesa gradila pretežno na znanosti i njezinim
spoznajama te osvajala sveđ dalja područja znanja, dok funkcija vje
rovanja kao da čeka na svoje iznovično opravdanje, ipak se kraj svega
bogatog znanja, kraj svega temeljitog poznavanja i uvida ne slažu obra
zovani ljudi ni učeni istraživači nipošto u pitanju odnosa prema vjeri.
Pa i u samoj jednoj istoj između utjecajnih suvremenih duhovnih
struja iznose i ispovijedaju različiti zastupnici njihovi naj raznolikije
shvaćanje u tome pravcu. Valja samo podsjetiti na fenomenološiki ili
egzistencijalistički smjer ili i na koju drugu u pravcu filosofije prirode
ili i duhovnoznanstveno upravljenu struju sadašnjice. Pored radikalna
poricanja svake transcendencije, kraj izrijekom pretpostavljena ili i
postulirana ateizma nalazimo kako oprezne sumnje tako i smotrene
predmnive s obzirom na mogući odnos prema ovako ili onako zamišlje
noj transcendenciji, a onda i odlučno tvrđenje nekog ili nečeg apso
lutnoga, kojega se pretpostavka smatra neizbježnom pri potrebi svr
hovita osvjetljenja, objašnjenja i rješavanja posljednjih pitanja. Od
lučno je pak, da i sama takva mnogolikost shvaćanja vjerovanja i
vjerskih uvjerenja, koja ne vodi ni do kakva jedinstva, da i ta nesloga
upućuje na to, da čak ni sumnjanje u vjerske sadržaje, bez obzira na
58
10