kolektivnih ciljeva, koji se pod svaku cijenu žele postići. Gdje se to me
đutim s bilo kakvim već uspjehom dešava, izvrće se zajednica u svoj pri
vid, u nazovizajednicu.
Koliko iznijeta okolnost vodi u stvari do stanja, gdje se poni
štava sloboda ortonomna ličnog određenja i tome primjerena djelo
vanja s obzirom na vrednote i njihovo ostvarivanje, može kao jedno iz
među najznačajnijih oznaka prividne zajednice vrijediti paradoksno
u neku ruku svojstvo, kojim očituje suradnju bez prave uzajamnosti,
tek izvanjsku neku vezanost djelovanja bez istinske primjerene svije
sti suodgovornosti. Tako će se takvo nazovizajedništvo graditi upravo
na nekoj nekako prividnoj suradnji lišenoj istinskog voljnog pristanka,
suradnji međutim, koja bez obzira na duševni neprihvat i nenazočnost
prave uzajamnosti onih, kojih se tiče, može nositi potpuno zbiljske i
više još nemalo znatne pa i teške posijetke.
Postižu li se tako htjeti ciljevi tek prividno zajedničnim, a uisti
nu izvanjskom ogledu odnosno javnosti dobro zasjenjenim, pomnjivo
prikrivenim i stvarno iznuđenim, prisilnom uporednošću uspostavlje
nim djelovanjem, tad iskazuje takva mogućnost, da nasuprot opstoja-
nju i održanju takve neke zajednice stoji moć kolektivna sastava, koji
se može služiti njezinim snagama i dobrima ugrađenima u njezinu te
melju, kako bi unaprijedio vlastite svoje kolektivne, a zajednici kao tak
voj strane ciljeve prirodnog opstanka i svrhe moći i nadmoći. I biva
tako očitim, da dvojstveno određenje čovjeka pogledom na udružiji-
vost njegova bića kao individuuma s jedne i kao lica s druge strane
ne mora bezuvjetno uroditi bistvenim skladom. Doista i družbeni sa
stav, što se da iskazati nazovizajednicom, nastaje u povodu stalne utak
mice između kolektivna ustroja građena na ljudskome svojstvu da biće
bude tjelesno-duševna jedinka, individuum, i zajednice, u kojoj se čo
vjek zna naći kao duševno-duhovno lice, persona. Tako i iskrsava pri
vidno zajedništvo u povodu sudara između isnaga kolektiviteta, koji se
gradi na odnosima podređenosti te je po njima i djelovan, i onoga
družbenog sastava, koji je živ u suodređenosti svojih članova; iskrsava
u povodu borbe o prevlast čovjeka sile i moći, koji naginje većma vred
notama opstanka i čovjeka predanosti i požrtvovnosti skrenuta pretež
nije ostvarenju bistvenih, svojevrsno ljudskih vrednota.
Gdje je ravnoteža između istaknutih mogućnosti udružbe u
okviru cjelokupnoga družbenoga djelovanja poremećena, kad se tu
opstanak i bistvo nekako sukobljuju i kao da si protivuriječe, pa u
povodu takva poremećenja pojedinim individualitetima ili razvitijim
kolektivnim tijelima, što teže za širenjem vlasti ili jačanjem moći, us
pije da zajednicu, koliko naznačuje duhovno neko jedinstvo lica te
bi se takva natjecala u životnoj djelovnosti i povijesnoj utjecajnosti,
bilo kako već upokore, otuđe svojevrsnim njezinim svrhama i pod
vrgnu svojim ciljevima, tamo se može desiti bitna promjena zajed
nice u samome njezinu biću i mijena ikako njezina životnog stanja
tako i njezina položaja i značenja u okviru svijeta, kojemu bistveno
pripada i kojemu nastojanjima svojih lica i stvaralaštvom svojih lič
nosti zna biti zadužena. Stezanjem međutim slobodna očitovanja du
hovnosti, koja povezuje, i smisla, koji nadahnjuje i opravdava zajed
25
73