V u k-P avlović, P., M isli i b ilješk e, Prilozi 8 (1—2 ), str. 163— 202, (1983)
191
37.
Ljestve svijeta koje vode do svjetla
1. č o v j e k o l i k i — ne vidi ih, nema potrebe da se us­
pinje, tek tu i tamo nekoliko prećaga, pa se vraća! (Vo­
de dolje pod zemlju?)
2. O č o v j e č e n i : mjedene ljestve. Posluh, stepenice tu
i tamo nedostaju. Ljestve ne vode visoko.
3. č o v j e č n i : srebrne ljestve.
Tuđe.
Vode do mjesečeva
sjaja.
4. č o v j e k : zlatne ljestve.
Samosazdane,
ali hvata ih se
s tuđih ljestava trnje. Vode do svjetla, ali preko teških
zapreka. Prečage su rastavljene visoko jedna od druge!
ad 1) zlatne ljestve, ad 2) srebrne, ad 3) mjedene, ad 4)
krhke drvene, trnovite i pune opasnosti, ali samosazdane!
Oblite krvlju, vode ipak do
svjetla
(i smisla).
38.
čovjek je kao biće prirodno stvorenje bijedno i krhko. Ali
iznad svih stvorova on se uzdiže— ne time što ima ruku kojom
radi, ili razum kojim misli i smišlja, već time što je biće
kojemu je moguće da vjeruje u neko bezuvjetno (najviše, na j­
odlučnije) mjerilo života, koje mu naznačuje svrhe bistvova-
nja i mjesto u okviru zazbiljnosti (svijeta, svemira, kosmosa).
Mjerilo je to duhovni princip, i po vjeri je u nj čovjek duhovno
biće.
čovjek : biće koje uviđa (vjeruje u) Bezuvjetno Mjerilo sve­
ga svoga bistvovanja i opstojanja te se priznaje od g o v o r ­
n im prema njemu i njegovim posljedicama,
(čovjek kao
bez­
uvjetno
odgovorno biće!)
39.
Pitanje o čovjeku ima trostruki sloj: filosofški će odgovor
zavisiti o postavljanju pitanja o ishodištu, a ono može biti
različito. Može se pitati što čovjek
jest,
što on moše biti i što
on
treba
biti. Budući da konkretno postoji samo mnoštvo lju­
di, postavlja se u konkretnom pitanje a) što i kako su ljudi:
mnogi, malo njih, izabrani izuzeci; zatim b) kako daleko može
među mnogima pojedinac u datim okolnostima dotjerati u »čo­
vječnome«; i c) što treba da budu mnogi i što bi trebali biti
prema mogućnosti, što treba da budu oni malobrojni, a što iza­
brani izuzeci.
što se tiče »stava« (SteUung) čovjeka, pita se što je, među
svim ljudima pod mogućim uvjetima ljudi međusobno, stav
mnogih, što malobrojnih, što izabranih.
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...40