192
V u k-P avlović, P., M isli i bilješk e, Prilozi 8 (1—2), str. 163—202, (1983)
SMRT I ČOVJEKOVANJE
40.
Posljednja je riječ života smrt, najtvrđa, neumoljiva, bez
uvjetna, neopoziva, ništeći je neponištiva. I riječ je, koju onaj
ne čuje, koga se upravo tiče! Ona je prvo događanje, koje čo
vjeka pogađa, a da za nj ne zna niti može znati. Za nj nema
doživljaja, pa za njeno bistvo nema ni znanja ni spoznaje.
Tijelo se raspada, a
svijest
(!) se gubi. A sa svijesti i
jastvo,
ono do čega je živ čovjek naročito mnogo držao. Međutim, ni
jastva više nema, jer nema ni doživljavanja, kojemu jastvo
biva popratnom pojavom.
41.
Smrt
kao lječitelj svib rana, kao ozdravitelj od svili bolesti,
kao vrhovni liječnik i izbavitelj od fizičkog
i moralnog
(?)
jada. To sa stajališta koje onaj koji nadživljuje zauzima nasu
prot umirućega (ako je ovostrano stajalište).
Onima koji nadživljuju zadaje bol, ako oni koji nadživljuju,
rastanak doživljavaju kao gubitak. On može, ali onima koji
nadživljuju, pod izvjesnim okolnostima donijeti olakšanje, pače
izbavljenje. Ovakvo stajalište, s kojeg se ocjenjuje smrt, sasvim
je, dakle, relativno 1 ne donosi ništa bitno (■'Wesensgemasses).
42.
Smrti kao »momentu« odgovara u životu zapravo samo
»
žrtva
«. Ako ti je suđeno umrijeti, potvrdit ćeš tu suđenost ži
votno u stvari po analogiji smisloVito samo požrtvovnošću. Po-
žrtvovnost u svemu, na svim vrijednosnim područjima, napo
se pak
odgovornošću
koja si »uzima«
slobodu!
I kad ti je svje
sno, da je neizbježno posljednja riječ života smrt, nećeš znati
za strah, ispred prave svoje »slobode«. U onom, u čemu znaš i
osjećaš da si odgovoran, uzet ćeš si slobodu za djelovanje u
tome smjeru (odgovornosti), unatoč svoj ljubavi prema životu!
43.
(Smrt i čovjekovanje)
Smrt može biti blaga i draga kao ljubav, a ljubav zna biti
(gdjekad) neumoljiva, bešćutna, i bezduišna, i kruta kao smrt.