Vuk-P avlović, P „ M isli i bilješk e, Prilozi 8 (1—2), str. 163—202, (1983)
201
59.
K etici
U ovom času mislim da su dvije najviše kreposti, bezuvjetne
pretpostavke
pravoga
života:
istinitost i dobrostivost,
i to na­
pose ondje gdje se vežu i prožimaju u istinitu dobrostivost i
dobrostivu istinitost. Bez njili nema »plemenita« ni »dubljega«
života — bez njih na posljetku nema
stvaralačkog
života —
tek što taj mislim — traži još jednu krepost: čednost.
[O istinitosti (duh, duhovnost) i dobrostivost! (duiša, du-
ševnost) vidi i naprijed!!]
! dobrostivost do
požrtvovnosti!
istinitost —» čednost —» dobrostivost —» požrtvovnost
60.
Još jednom
»
s l o b o d a
«
Valja se osvrnuti na mogućnost da bi »volja« (koliko do­
lazi u pitanje problem determinizma i indeterminizma) mogla
biti i
izvan
alternative »slobodan« — »neslobodan«. Nije isklju­
čeno da je »volja« nešto što se uopće ne može prosuđivati s ob­
zirom na slobodu i neslobodu, već se kreće i ostvaruje u dimen­
ziji stvarnosti (prihvatimo li takve »dimenzije«) koja podliježe
određenjima sasvim druge vrsti. Trebalo bi naći takvu vrst od­
ređivanja da problematika volje bude u tom smjeru ispravno i
jasno postavljena,
Voljno odlučivanje, promatrano izvan alternative slobodno
— neslobodno, bilo bi (možda) nužnost s
promjenljivim
smje­
rom cilja (ili si.). [Ovaj »Varijabilitet« odražava onda (ako
nastupi slučaj) dimenziju stvarnosti alternative slobodno — ne­
slobodno! ?! ]
THOUGHTS AND NOTES
Summary
These notes, which are part of Vuk-Pavlović’s philosophi­
cal heritage, were not as such assigned for publication. They
are fragmente of his philosophical studies, for the most part
revealing the foundations of his philosophical system. The špan
of time in wh.ich they were produced extends to more than
three decades.
1...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 40