V uk-P avlović, P „ M isli i b ilješke, Prilozi 8 (1—2 ), str. 163—202, (1983)
195
S druge strane može on »uskrsnuti« u svojoj »zajednici«
kao »lice« (»Person«) u svojem djelovanju i utjecanju kao
ličnost (Personlichkeit), kao stvaralačka ličnost (koja stoji u
službi kulturnih vrednota).
48.
K etici (Analogija s estetikom )
Paralelizam dobara i etike obveze (Pflichtethik)
hedonizam: živi (dobro) s užitkom (genussreich)
eudaimonizam: živi (dobro), bezbrižno
utilitarizam: živi prema ćudi (mutgleich)
etika savršenosti (Vollkommenheitsethik): živi plemenito,
ispravno
živi istinito (wahrhaft)
živi prema vrednotama i si.
živi duboko bistveno (wesenstief)
(živi prema tvojoj bistvenoj dubini) i si.
K etici:
»Moralno« (»etično«) je nešto
samo
u odnosu na
čovjeka.
Gdje taj odnos nedostaje, može neko djelovanje biti
i moralno indiferentno. Budući da je moralno djelovanje us­
mjereno na bivanje i na život čovjeka, pita se, dalkle, što je
ljudski
(i to specifično ljudski) život, životni krugovi (Lebens-
kreise) (vitalnost, emocionalnost, intelektualnost i l i . . . (politika-
-ekonomija!), estetika, logika, religioznost i si. — jesu ii to životni
krugovi i životni
stupnjevi
(stepenice, Lebensstufen) ? odnosno
životni
vrednosni stupnjevi?
Priroda — duša — duh?
Tri
mo­
ralna odnosno etička zauzimanja stava?
49.
Postoji li »obveza« djelovati »dobro«, »etički«? Sigurno ne.
čovjek može raditi i propustiti ono na što je prisiljen (svojom)
prirodom. A on i ne radi ništa drugo! Filosofske etike znače
samo: ako si dobar ili hoćeš dobrotu, onda djeluješ tako i tako,
odnosno trebao bi tako i tako djelovati. Ili: ako ti tako i tako
djeluješ ili si voljan tako i tako djelovati ili ako »jesi« takav
i takav — onda radiš dobro, odnosno dobar si! »Obvezan« si
samo
legalno
djelovati, društvo odnosno zakonodavac zahtijeva
od tebe socijalno relativno prihvatljivo djelovanje. Ti si na
to upravo prisiljen, prijetećim sankcijama
heteronomno
dje­
lovati. Autonomno djeluješ samo, odnosno biti ćeš na to po­
taknut, gdje si uvjeren da si izabran za neko »pozvanje«, i tako
na nj obvezan, kad si
opsjednut
idejom nekog (tvojeg) pozva­
nja. Onda jesi (ili si umišljaš) da stojiš iznad heteronomije,
1...,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 34,35,36,37,38,39,40