200
V u k-P avlović, P., M isli i bilješk e, Prilozi 8 (1—2 ), str. 163—202, (1983)
Smislovito ima pravo postojati!
(Das Sinnvolle hat Anreeht
zum seta!)
57.
K etici:
legalitet -------------------
>
društvo (prvotna organizacija)
moralitet ----------------->zajednica (drugotna organizacija)
eticitet (e to s )---------- >ličnost (imanentna — duhovna —
organizacija)
legalitet: pravni propisi, zakonske sankcije
moralitet: običaji, sankcije javnoga mnijenja
etos (eticitet): pozvanje
stvaralačke svrhe — sankcije savjesti
vrijednosni kosmos
legalitet: heteronomija
moralitet: i heteronomno i autonomno odlučivanje
etos: autonomno i ortonomno samoostvarenje
legalitet, moralitet i eticitet u vidu odnosa ipsizma i
univerzalizma, suibjeiktivizma i objektivizma, (egoizma i
altruizma) (apriorizma i aposteriorizma) itd.
58.
Za etiku
Tko radi »etički«, tko »moralno«, tko »legalno«?
Većina ljudi živi »prirodno«, »prema prirodnim zakonima«
(»naturgesetzlioh«), ne prema normama. Da se život, ravnan
prema prirodnim zakonima, ne nalazi
uvijek
u konfliktu s onim
prema normama, to je ono što treba objasniti.
Da su različite »etike« u okviru filosofskih sistema ili filo-
sofskog mišljenja »klasno uvjetovane«, moralo bi se uzeti u ob
zir. Da li je »klasa« (sociološka uvjetovanost), »naturel« (psi-
ho-fiziološka uvjetovanost) ili drugo temeljno, to bi trebalo
istražiti.
Jesu li »etike« opravdanje djelovanja iz određenih naklo
nosti (aus bestimmten Gesinnungen) ? čime su naklonosti uvje
tovane i određene?
Različita vrst čovještva i »čovjeka« (»Zov«?!) opravdava se
možda (odnosno njegovo djelovanje) u različito oblikovanim eti-
kama? Poredak
(Rangordnung)
etičkih osnovnih principa, od
nosno
različitih
etika?