188
V u k-P avlović, P., M isli i bilješk e. Prilozi 8 (1
2 ), str. 163
202, (1983j
Etika je (prema tome) nauka o principima (normama)
potrebnim da se uzmogne
u 'punoći
(svestrano) izživljeti
speci­
fično
ljusko bistvo.
Imati etos, znači prema tome imati -te principe (usvojiti ih,
i to svaki za sebe prema indiv. odnosno personaln. specifičnoga
svoga ljudskoga
bića), živjeti prema etosu, živjeti prema tim
(personalno usidrenim) principima.
Etos je personalan, moral (što je nešto drugo) općenit (ko­
lektivan?).
Dobrota
je ono
(etično)
personalno stanje (vrlina) bez ko­
jega nema
stvaralačkog
pokretala ljudskoga.
Etos (dobrota) potrebna pretpostavka za stvaranje na po­
dručju
istine i ljepote
(znanost, umjetnost).
čovjek traži istinu i njen prikaz zbog cilja, koji diktira
dobrota (spas ljudski, spas kosmosa). Isto ostvaruje prikaz lje­
pote zbog toga cilja
— ukoliko
mimo
toga: talmi (pseudo) znanost, talmi (pseu-
do) umjetnost
33.
Nepovredivost čovještva
Princip
nepovredivosti ljudskog
(specifično
ljudskog) os­
novnog bistva (Grundwesen).
Ovo specifično ljudsko bistvo sastoji se osnovno u onome
što sačinjava ljudsko dostojanstvo. Njegov »osnov« je zapravo
neodrediv, a njegovu konkretnu posljedicu valja tražiti u kul-
turno-stvaralačkim funkcijama (snagama, odnosno mogućno­
stima) (svijet vrednota, »osnov vjerovanja«). Ne radi se tu o
»političkim« slobodama, nego o nepovredivosti tog osnova Vje­
rovanja; i to u
takvom
»socijalnom« smislu, da svaka kon­
kretna stvaralačka kulturna djelatnost
u principu
izbjegava
povredu
ostalih kulturnih snaga (razvitaka) (na primjer umjet­
nost ne smije povrijediti i priječiti »religioznost«, to jest istin­
sku, pravu religioznost). Ali neizbježna trenja
konkretnih
oblika
valja obostrano tolerirati (princip tolerancije) (priznavanje
totaliteta
osnova vjerovanja i svih konkretnih oblika — tako­
đer i politike). Pravo (politika) ima tu toleranciju garantirati i
to je »sloboda« u službi stvaralačkog.
(Vidi naprijed: Ljudsko lice obvezuje da se postane čovjek.)
Upravo je tragički teško govoriti o ljudskom dostojanstvu
kad se nema opstanak dostojan čovjeka i — možda sasvim bez
vlastite krivnje, zbog tragičnih situacija u koje se sudbinom
upalo — živi život koji nije dostojan čovjeka.
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...40