188
V u k-P avlović, P., M isli i bilješk e. Prilozi 8 (1
—
2 ), str. 163
—
202, (1983j
Etika je (prema tome) nauka o principima (normama)
potrebnim da se uzmogne
u 'punoći
(svestrano) izživljeti
speci
fično
ljusko bistvo.
Imati etos, znači prema tome imati -te principe (usvojiti ih,
i to svaki za sebe prema indiv. odnosno personaln. specifičnoga
svoga ljudskoga
bića), živjeti prema etosu, živjeti prema tim
(personalno usidrenim) principima.
Etos je personalan, moral (što je nešto drugo) općenit (ko
lektivan?).
Dobrota
je ono
(etično)
personalno stanje (vrlina) bez ko
jega nema
stvaralačkog
pokretala ljudskoga.
Etos (dobrota) potrebna pretpostavka za stvaranje na po
dručju
istine i ljepote
(znanost, umjetnost).
čovjek traži istinu i njen prikaz zbog cilja, koji diktira
dobrota (spas ljudski, spas kosmosa). Isto ostvaruje prikaz lje
pote zbog toga cilja
— ukoliko
mimo
toga: talmi (pseudo) znanost, talmi (pseu-
do) umjetnost
33.
Nepovredivost čovještva
Princip
nepovredivosti ljudskog
(specifično
ljudskog) os
novnog bistva (Grundwesen).
Ovo specifično ljudsko bistvo sastoji se osnovno u onome
što sačinjava ljudsko dostojanstvo. Njegov »osnov« je zapravo
neodrediv, a njegovu konkretnu posljedicu valja tražiti u kul-
turno-stvaralačkim funkcijama (snagama, odnosno mogućno
stima) (svijet vrednota, »osnov vjerovanja«). Ne radi se tu o
»političkim« slobodama, nego o nepovredivosti tog osnova Vje
rovanja; i to u
takvom
»socijalnom« smislu, da svaka kon
kretna stvaralačka kulturna djelatnost
u principu
izbjegava
povredu
ostalih kulturnih snaga (razvitaka) (na primjer umjet
nost ne smije povrijediti i priječiti »religioznost«, to jest istin
sku, pravu religioznost). Ali neizbježna trenja
konkretnih
oblika
valja obostrano tolerirati (princip tolerancije) (priznavanje
totaliteta
osnova vjerovanja i svih konkretnih oblika — tako
đer i politike). Pravo (politika) ima tu toleranciju garantirati i
to je »sloboda« u službi stvaralačkog.
(Vidi naprijed: Ljudsko lice obvezuje da se postane čovjek.)
Upravo je tragički teško govoriti o ljudskom dostojanstvu
kad se nema opstanak dostojan čovjeka i — možda sasvim bez
vlastite krivnje, zbog tragičnih situacija u koje se sudbinom
upalo — živi život koji nije dostojan čovjeka.