178
V u k-P avlović, P., M isli i b ilješke, P rilozi 8 (1—2 ), str. 163—202, (1983)
vot! Tako dolazimo — na čudnovat način — na stavak vjero
vanja koji tvori završni stavak kršćanskog Creda! (Vjerujem
život vječni. Amen.)
Naravno, kako može čovjek bez tog
vjerovanja život kao smisao života htjeti i nastojati ga ostva
riti!
12
.
1. Nije pitanje do čega stoji
sreća
života, nego do čega sto
ji
smisao života.
2. Jer tzv. »sreća« stoji do ostvarivanja
smisla svoga
ži
vota.
3. Ne može se pitati,
da
11 život (opstanak, egzistencija)
ima
smisla ili ga nema, nego
4. Kako
d a t i smisao
životu, kako
o s t v a r i t i
smisao
života (
Ostvarenje
vrijednosti)
5. što je »smisao«?
a) »Smisao« života je ono što
opravdava
život, što život
čini takvim da se može smatrati razložnim, da može
»opstati« pred postavcima i prohtjevima čovječega
uma.
b) »Smisao« u
vrijednosnom
odnosu!
6. Smisao života u ostvarivanju »
samopostavIjene svrhe«
tj. poziva! (ne zvanja)
7. O pozivu
13.
Zadnja riječ života.
— Zadnja riječ je: smrt.
Ako smo si i postavili pitanja: bistvo i smisao pozvanja i
poziva, spoznaja (što spoznavati), djelovanje (bistvo pozivnog
određenja), mjerilo, bezuvjetno u životu, povijesni položaj (i
kulturna obveza prema zajednici), to postaje najednom sve bez
svrhe — jer je posljednja riječ: smrt. A odgovor duše na ovu
bezsvrhovitost nije skepsa, nije fatalizam, nije nihilizam, nije
rezignacija, nego: očajanje.
Ali uviđaj očajanja je već i osnova za nadvladavanje prvog
uviđaja koji vodi k očajanju: jer nasuprot njemu je smrt iz
bavljenje od očajanja samoga. I tu se bistri pogled, i otvara se
novi uviđaj, treći uviđaj. Je li smrt ništa, ili je više ili manje
nego ništa?
Smrt nije samo biti mrtav.