V uk-P avlović, P., M isli i b ilješk e. Prilozi 8 (1—2), str. 163—202, (1983)
175
Ljudsko htijenje kao osobitost volje individuacije (prin­
cipa individuacije) po kojoj princip individuacije ima biti nad­
vladan.
Na Sto je dakle usmjerena sloboda, odnosno moguće dje­
lovanje iz ideje slobode? što hoću
po
slobodi?
U svakom slučaju radi se o ostvarenju
ciljeva.
A pitanje
bi moglo
bitno
biti ovo: Kako
ja
ostvarujem
prave
ciljeve?
Je li »sloboda« dakle
sredstvo
za pronalaženje ispravnih
ciljeva (ne samo za odluku o ispravnim ciljevima)?
Djelovati iz
slobode
čini se da ne znači ništa drugo nego
djelovati
bezuvjetno
i samo bezuvjetno prema
ispravnome
(ili
protiv ispravnoga) bez obzira na sporene motive. (Ostaje pita­
nje: Može li se iz slobode djelovati protiv ispravnoga? Radi­
kalno zlo!) [Kod Sokrata: Može li se
razumom
djelovati protiv
ispravnoga? Može li se hotimično,
istinskim,
zaista punim uvi­
da znanjem djelovati protiv ispravnoga?]
Sloboda je
isključenje
samovolje, dakle djelovati iz slobode
znači djelovati priznavajući jedan (vrijednosni) princip (vri­
jednosnu zakonitost), »smisao«. Izvršava li »sloboda« samo smi-
slovito djelo? Je li »iz slobode« moguće samo smislovito dje­
lovanje? čini se da na pitanje treba odgovoriti jesno, kao što
se
protusmisleno
ne može
misliti.
Sloboda nasuprot nepreglednom mogućem! Uskrsnuće za-
istnoga (Auferstehung des Tatsachliehen) iz mogućega putem
slobode ili nužnosti?!
8
.
Još jednom o slobodi
Hoćemo jedanput pitanje slobode postaviti ne s obzirom
na njenu činjeničnost (Tatsachlichkeit) (Ima li »slobode«,
postoji li nešto kao sloboda), već s obzirom na nužnost (kao
potrebu). Pitamo: Je li »sloboda« uopće potrebna? Pitanje u
tom
određenom smislu:
Trebamo
li slobodu? Trebamo li
bez­
uvjetno
tako nešto kao što je sloboda? I kakvu slobodu treba­
mo? Tako kao: Kakva se sloboda (sadržaj slobode) čini uopće
poželjnom?
Moglo bi se možda (!) odgovoriti: Samo ako je »
sloboda«
bezuvjetno nužna za prevladavanje posljedica principa indi-
viduacije i samo ako iz nje takvo prevladavanje predvidivo mo­
že proizaći, samo je onda ona nešto na čemu valja raditi, ili
čime se čovjek valja poslužiti (u slučaju da postoji nešto kao
»sloboda«)!
Moglo bi se sad reći, da se princip individuacije može pre­
vladati samo iz
slobode
(iz impulsa slobode) (štoviše, da on
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...40