V uk-P avlović, P., M isli i "bilješke, Prilozi 8 (1
2), str. 163
202, (1983)
169
1944.
1.
K nauci o izbavljenju
Konačan cilj ljudskog bitka (des Menschenseins) ne može
zapravo biti »divinatio«, pobožanstvenje, jer je to nemoguće.
Ali uprtoos tome ne odgovara čovjekovu bistvu ovaj konačan cilj
usmjeriti u samo
gledanje Boga. Cijeli
čovjek mora doći u
di­
rektan
odnos prema Bogu. Ovdje se radi dakle o
doživljaju
Boga (doživljaj Boga), gdje se pod doživljajem treba razumjeti
totalitet
ljudskog konkretiziranj a bistva (WesenSkonkretisie-
rung). Ovdje se radi o dodiru Boga u
istinskoj
zbilji ljudskog
bitka (Wirklichkeit des Menschenseins). »Mjerilo bez mjere«
ima u život čovjeka potpuno ući, tako da se u svem životu čo­
vjek ponizno uvlači u to mjerilo 1 prema njemu se razvija, u
njemu stiže do svog bistva (Wesen) kao da je tim mjerilom
prožet (impregniran). Sva (spoznatijiva) mjerila trebaju zadr­
žati svoj sjaj, svoje dostojanstvo, svoju vrednotu (Wert), svoj
smisao, svoju valjanost (Geltung) i doseg u odsjaju (nespo­
znatljivog) Mjerila bez mjere, ako se ono samo u neprobojnom
doživljaju u čovjeku konkretizira i s bistvom čovjeka kon-
krescira. Ovo
konkresciranje
ima (čini se?) valjda jednako zna­
čenje s »izbavljenjem«. »Doživljaj« kao »konkrescija« subjekta
i objekta, funkcije i predmeta,
duše s duhom.
(Ljudsko bistvo
— Menschenwesen — u duši, Mjerilo bez mjere u duhu!)
2
.
Metoda izbavljenja
Očitovanje (Hervorkehrung)
istinskog duhovnog
(specifično
ljudskog) »bistva«. »Metafizičko« vlastito »Ja« učiniti onim što
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...40