V uk-P avlović, P., M isli i "bilješke, Prilozi 8 (1
—
2), str. 163
—
202, (1983)
169
1944.
1.
K nauci o izbavljenju
Konačan cilj ljudskog bitka (des Menschenseins) ne može
zapravo biti »divinatio«, pobožanstvenje, jer je to nemoguće.
Ali uprtoos tome ne odgovara čovjekovu bistvu ovaj konačan cilj
usmjeriti u samo
gledanje Boga. Cijeli
čovjek mora doći u
di
rektan
odnos prema Bogu. Ovdje se radi dakle o
doživljaju
Boga (doživljaj Boga), gdje se pod doživljajem treba razumjeti
totalitet
ljudskog konkretiziranj a bistva (WesenSkonkretisie-
rung). Ovdje se radi o dodiru Boga u
istinskoj
zbilji ljudskog
bitka (Wirklichkeit des Menschenseins). »Mjerilo bez mjere«
ima u život čovjeka potpuno ući, tako da se u svem životu čo
vjek ponizno uvlači u to mjerilo 1 prema njemu se razvija, u
njemu stiže do svog bistva (Wesen) kao da je tim mjerilom
prožet (impregniran). Sva (spoznatijiva) mjerila trebaju zadr
žati svoj sjaj, svoje dostojanstvo, svoju vrednotu (Wert), svoj
smisao, svoju valjanost (Geltung) i doseg u odsjaju (nespo
znatljivog) Mjerila bez mjere, ako se ono samo u neprobojnom
doživljaju u čovjeku konkretizira i s bistvom čovjeka kon-
krescira. Ovo
konkresciranje
ima (čini se?) valjda jednako zna
čenje s »izbavljenjem«. »Doživljaj« kao »konkrescija« subjekta
i objekta, funkcije i predmeta,
duše s duhom.
(Ljudsko bistvo
— Menschenwesen — u duši, Mjerilo bez mjere u duhu!)
2
.
Metoda izbavljenja
Očitovanje (Hervorkehrung)
istinskog duhovnog
(specifično
ljudskog) »bistva«. »Metafizičko« vlastito »Ja« učiniti onim što