164
V u k-P avlović, P., M isli i bilješk e, Prilozi 8 (1—2), str. 163—202, (1983)
Oznaka posljednje skupine, »Etika«, mogla bi se uzeti i
kao zajednički naslov za ove bilješke, ako se pod tim nazivom
shvati istraživanje najhitnijih temelja čovještva. — Vuk-Pavlo
vić je, naime, smatrajući da u njegovom inače kompletnom si
stemu manjka etika, namjeravao, osobito posljednjih godina
života, izvršiti takvo upotpunjenje. Tako na većem broju za
pisa (koje smo stavili u tu skupinu) stoji naznaka »k etici«,
»za etiku«, ili slično, a na nekima se iznosi zamisao početka ili
dio nacrta za razradu ove filosofijske grane, koja bi, kako je
vidljivo ne samo iz ovih posthumno objavljenih bilježaka nego
i iz cjelovite Vuk-Pavlovićeve filosofije, razmatrala upravo te
meljne filosofijske probleme prelazeći mjestimice u »filosofiju
filosofije«. Takva tematika suštinski premašuje okvire disci
pline koja se obično označuje terminom »etika«, te bi takav za
jednički naslov za sve ove bilješke mogao voditi nesporazumi
ma sadržavajući ekvivokacije. No upravo odatle što je u toj
filosofiji »etos« posljednji temelij, proizlazi da u Vuk-Pavlovi-
ćevu sistemu etika u stvari ne manjka, jer ne bi imalo smisla
izgrađivati je kao posebnu disciplinu kad je već u samim te
meljima implicirana. Ne bi, međutim, bilo naodmet na ove te
melje— kao dubinske uvide u ono što čovjeka čini čovjekom —
baciti osvjetljujuće snopove refleksije. To je djelomično impli
cirano u ovim bilješkama, čak se može reći da u njima prevla
dava takva egzistencijalno ukorijenjena lucidnost.
Uzimajući d o ž i v l j a j kao ontički posljednji i najobu-
hvatniji lik zazbiljnosti, Vuk-Pavlovićeva filosofija traži u
l j u d s k o m ž i v o t u , kao slijedu doživljaja, osmišljenje ko
je bi taj život činilo vrijednim da se živi, i to ne u smislu neke
prolazne vrijednosti, nego upravo kao v j e č n i ž i v o t . 1 Ovo
traženje osmišljenja usmjerava se iz imanencije u transcen-
deneiju, jer vječnost ne može dodaše u prolaznosti života imati
svoj izvor, ali čovjek može kroz doživljaj, kao jedan vrhunski
domet života, otkriti neprolazan s m i s a o . Iako je čovjek su
bjekt tog otkrivanja smisla, ono nije proizvoljno, već se ravna
prema apsolutnim vrednotama, spram kojih su, međutim, mo
gući različiti doživljajni pristupi. Kakvim će, prema tome, sa
držajima biti u nekome konkretnom slučaju ispunjen taj domet
života koji je doživljen kao vrhunski — da li težnjom prema
istini i ljepoti, da li ljubavlju ili mržnjom te težnjom prema
moći — ne može se prejudicirati nikakvim shematskim odre
đenjima: Vuk-Pavlović zastupa pluralizam doživijajnih pristu
pa vrijednosnoj ljestvici i, konsekventno tome, pluralizam ti
1 Spontanost mii&aonoig oblikovanja Čini ove bilješke srodnima
Vuk-Pavlovićevam pjesničkom izražaju. Tako, pun egzistencijalni
smisao značenja »vječni život« u jednom konkretnom vidu konden
zira »Treći rijek« u zbirci
Zov
(Skopje, 1964, str. 15).