Vu k-P avlović, P., M isli i bilješk e, Prilozi 8 (1—2), str. 163—202, (1983)
187
PUTOVI K ČOVJEŠTVU
29.
Put do čovještva (u bistvenom smislu) nije jedinstven ni
jednoznačan. On može da bude različit i vodi prelko vilše etapa!
spec. ljudsko življenje, .spec. ljudsko djelovanje, spec. ljud
ski rad, na posljetku stvaranje
Ne dospije svaki »čovjek« do posljednje etape. Može se za
stati.
30.
Nositi ljudsko
lice
još ne znači
biti
čovjek. Ali ljudsko lice
obvezuje da se bude čovjek ili možda bolje: da se postane
čovjek.
Veliko je pred tim pitanje (Vorfrage): što
je
čovjek, što
znači »biti čovjek« (»Menschensein«). A slijedi još veće pita
nje: Kako se izrađuje »postajanje čovjeka«, što znači »postati
čovjekom«, kako
postaje
»čovjek«?
31.
a) čovjek jedino biće koje (jednoga časa) može da se upo
zna kao biće krnje i da tu krnjost bolno doživi.
b) Nastojanje oko ispunjenja te praznine u
čežnji
za »pu
noćom«.
c) Vjera u »vrednote« kao veličine, kojih ostvarenje biva
zadatkom da se ispuni »nedostatak«.
d) Stvaranje i izgradnja »dobara« u nastojanju oko preo
brazbe bića: znanje i znanost, suživljaj i umjetnost.
e) Za spoznajom.
f) čovjek i razlike među ljudima i njihova »čovještva«:
čov jek i čovještvo.
Briga oko duše.
g) 4 tipa!! Antropologički
ekskurs!
h) Razlike u odnosu prema umjetnosti, odnosno umjet
ničkim djelima u stvaranju i suživljaju
[čovjek kao »duša«!].
32.
Putovi k čovještvu. Filosofija filosofije
Etos je skup principa (normi) prema kojima valja živjeti,
da bi se mogla izživjeti punoća specifičnoga ljudskoga bića.