Vu k-P avlović, P., M isli i bilješk e, Prilozi 8 (1—2), str. 163—202, (1983)
187
PUTOVI K ČOVJEŠTVU
29.
Put do čovještva (u bistvenom smislu) nije jedinstven ni
jednoznačan. On može da bude različit i vodi prelko vilše etapa!
spec. ljudsko življenje, .spec. ljudsko djelovanje, spec. ljud­
ski rad, na posljetku stvaranje
Ne dospije svaki »čovjek« do posljednje etape. Može se za­
stati.
30.
Nositi ljudsko
lice
još ne znači
biti
čovjek. Ali ljudsko lice
obvezuje da se bude čovjek ili možda bolje: da se postane
čovjek.
Veliko je pred tim pitanje (Vorfrage): što
je
čovjek, što
znači »biti čovjek« (»Menschensein«). A slijedi još veće pita­
nje: Kako se izrađuje »postajanje čovjeka«, što znači »postati
čovjekom«, kako
postaje
»čovjek«?
31.
a) čovjek jedino biće koje (jednoga časa) može da se upo­
zna kao biće krnje i da tu krnjost bolno doživi.
b) Nastojanje oko ispunjenja te praznine u
čežnji
za »pu­
noćom«.
c) Vjera u »vrednote« kao veličine, kojih ostvarenje biva
zadatkom da se ispuni »nedostatak«.
d) Stvaranje i izgradnja »dobara« u nastojanju oko preo­
brazbe bića: znanje i znanost, suživljaj i umjetnost.
e) Za spoznajom.
f) čovjek i razlike među ljudima i njihova »čovještva«:
čov jek i čovještvo.
Briga oko duše.
g) 4 tipa!! Antropologički
ekskurs!
h) Razlike u odnosu prema umjetnosti, odnosno umjet­
ničkim djelima u stvaranju i suživljaju
[čovjek kao »duša«!].
32.
Putovi k čovještvu. Filosofija filosofije
Etos je skup principa (normi) prema kojima valja živjeti,
da bi se mogla izživjeti punoća specifičnoga ljudskoga bića.
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...40