Gjuro Arnold: Filosofija, prirodne nauke i sociologija - page 12

kojim su obuhvatali pojedine struke, da ih u filozofiji
ujedine. Žaliti se mora jedino, što su smetnuli s uma
Aristotelovu riječ, da svako znanje stječemo iskustvom.
Hoteći tako svijet shvatiti čistim umovanjem, dakle bez
svijeta, postadoše im ponosni" sistemi nužno skupom
apriornih konstrukcija, koje se nijesu samo kosile s is­
kustvom, nego su s njim bile baš u diametralnoj opreci.
Kako su tu priliku obilno izrabili i novokantizam
i pozitivizam i materijalizam, naravno je, da su speku­
lativni filozofi polučili obrnuto, nego li su mislili. Ugled,
što ga je filozofija među znanostima uživala, poče dje­
lovanjem novih struja tako padati, da se je ona u osam­
desetim godinama ovoga stoljeća pričinjala već nekom
visokom umirovljenom ličnosti, koju istina svatko na
ulici pozdravlja, ali i dalje bježi, da ga ne ustavi.
Ni nove struje nemaju međutim razloga, da se ko­
načnim efektom pohvale; jer sve, kako natuknuh, vode
do skepticizma. Spencer se očituje skeptikom naprama
apsolutnomu, Du Bois Reymond se sam naziva Pyrr-
'honeem, a Tyndall misli, da ni onkraj spoznaje ničesa.
Jadna li posljetka dubokih studija! Čovjek stoji već tisuć­
ljeća na burnom žalu života i gleda u more vječnosti
ulažući svu umnu snagu svoju, da riješi pitanja, koja
mu se odanle trajno nameću. Za djetinstva pomagala mu
u tom poslu vjera, koju mu roditelji usadiše u srce, a
poslije opet filozofija, koja mu je pružila i logička sred­
stva za obrazložbu zadnjih pitanja. Danas nakon tolikog
umnog nastojanja osvanja evo demon sumnje, te mu
prikričuje: Smrtnik ne će nikad dignuti vela, koji pri­
kriva ćutilni svijet. Ignoramus et ignorabimus.
Od kolikog su zamašaja te kobne riječi bile, raz-
bira jamačno svatko. One su poput munje proletile svi­
jetom i dojmile se navlastito onih, koji su u povodu
moderne nauke zazirali od svake spekulacije, ali dakako
— 32 —
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,...22
Powered by FlippingBook