Gjuro Arnold: Filosofija, prirodne nauke i sociologija - page 19

jednice, koji se rečenim zakonima imade ropski pokoriti
— iščezavaju naravno idejalna dobra i vrednote poje­
dinca sasvim spram materijalnih dobara cjeline. Nu po­
jedinac ne može biti ništica već zato, što onda ni dr­
žave ne bi bile no skupovi od ništica. Istina je, da po­
jedinac u povjesti stoji znatno pod dojmom materijalnih
prilika i da su potonjima čitava razdoblja uvjetovana
tako, da i historičar dođe lako u napast, da povjesni
proces i shvati i prikaže naprosto kao gospodarstveni.
Nu povjest ovako shvaćena bila bi tek povijest mate­
rijalnih prilika i interesa, dok u razvoju naroda znade
dojam pojedinaca daleko nadbijati dojam onih prvih.
Samo filozofijsko shvatanje, kojemu socijalne pojave ni-
jesu no psihologijske, podobno je priznati prevlast duha
nad materijom i biti pravedno tako prema pojedincu
kao i društvu.
A ne puti li pocjepkanost znanosti također na po-
potrebu koncentracije u filozofiji? U povodu socijalnog
principa diobe rada razidoše se pojedine discipline poput
rakove djece niti znajući niti mareći za zajedničko iz-
hodište. Već unutar uže discipline — recimo matema­
tike — prestala je međusobna kontrola i razumijevanje
specijalista; a prirodne se nauke sve više promeću u
nesuvislu zbirku sitničarskih bilježaka.
Rümelin
se u
Deutsche Rundschau
sv. LXXI. istina nada, da će i opet
doći vrijeme, gdje će se sve raštrkano i nesuvislo u
cijelost sastaviti. Nu vrijeme po iskustvu sve više ra­
stavlja, a duh je, koji sve više ujedinjuje. Zato je to
pitanje već
Platon
za uvijek riješio, kad u svojoj državi
traži, da mladići od 20. godine počamši raštrkano znanje
svoje prema srodnosti disciplina i prema naravi bivstva
do prijegledne (sinoptičke) cjelosti dotjeruju. Pošto pak
avvonvLMs
može biti samo filozofski duh, ne preostaje nego
da svaki stručnjak bude i filozofijski naobražen.
— 39 —
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22
Powered by FlippingBook