Gjuro Arnold: Filosofija, prirodne nauke i sociologija - page 10

nalnom laži. Realistička umjeća pazi ponajviše na tje­
lesno i vidno — i cijeni estetsku vrijednost svojih tvo­
revina prema izvanjim vrlinama njihovim. Zato ona i
ugađa novotom, rjetkosti, sjajem i elegancijom — u
kratko tehničkim savršenstvom izvanjega prikazivanja.
Prikazivati i ostvarivati ideje — nije nikako njezina na­
mjera. Moderna je umjetnost baš kao i moderna znanost
bez svake metafizike.
Fprotiv toga isključivog gospodstva prirodnih nauka
nastupila je međutim zadnjih decenija živa reakcija; a
uzrokovao ju po čudnoj ironiji sudbine” najveći oboža­
vatelj rečenih nauka —
August Comte.
Po njegovu djelu
Cours de
philosophiepositive
izilazile su naime pri
znanosti i nehotice kao puko sredstvo
nauka socijalnih;
jer se je pod dojmom potonjih imalo ljudstvo preobra­
ziti tako, da postane središtem čitavoga poretka svjet­
skog. Koliko je sam socijalne znanosti cijenio, razbira
se najbolje odatle, što je od šest svezaka rečenoga djela
izrabio potpuna tri, da ih dostojno prikaže. Uzme'li se
k tomu, da socijalne nauke po svom pojmu nijesu u
jednu ruku mogle ignorovati filozofijskoga momenta t. j.
inponderabilija duševnoga života ljudskog; a u drugu
ruku opet da su morale pretresti sva pitanja nacionalno-
ekonomske naravi — onda je pojmljivo zašto su nužno
pobudile interes ne samo znanstvenih nego i običnih
krugova.
I zbilja nema danas ni političke ni vjerske stranke
koja prema socijalnim pitanjima ne bi izvjesno stano­
vište zauzela bila. Katoličko crkveno osvijetlio je već
(s891. sam papa
Pio
XII.
encyklikom
reru
a nakon toga razviše crkovnjaci baš zamjernu djelatnost
u izučanju pitanja socijalnih. Poput stranaka nijesu se
ni znanosti mogle oteti bujici socijalnoj. Osim sociolo­
gije i narodne ekonomije, kojih području socijalna pi-
— 30 —
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...22
Powered by FlippingBook