Gjuro Arnold: Filosofija, prirodne nauke i sociologija - page 20

Da se uklonim prigovoru, da to samo filozofi traže,
poslužit ću vas sa dva mnijenja s različitih polja. Ve­
liki pravoslovac
Rudolf Jhering
tuži se u prijedgovoru
k svome djelu
der Zweck im Recht,
što je u filozofij­
skim pitanjima bio tek diletanta. Ako sam ikad požalio
— veli izrijekom — što je moja naobrazba pala u doba,
gdje se je filozofija slabo cijenila, to je baš kod tog
djela. Što sam onda pod dojmom nepovoljne struje pro­
pustio, nijesam nikad više nadoknadit mogao. Ne manje
klasično je očitovanje
Häckelovo.
Pogubnije od specija-
lizma — veli on — jest za razumijevanje prirodne cje­
line nedostatak filozofijske naobrazbe, kojom se većina
savremenih prirodoslovaca odlikuju . . . Oni misle zgradu
prirodnih znanosti sazdati od pukih činjenica bez filo­
zofijske sveze, od pukoga znanja bez razumijevanja. Na
to se tuđenje prirodnih nauka od filozofije i surovi em­
pirizam, koji se danas često hvali kao egzaktna znanost,
imadu odbiti oni neobični skokovi mišljenja, one krupne
povrjede elementarne logike, s kojima se susrećemo na
svim putovima prirodoslovnim.
Nakon ovakih izjava čini mi se suvišno napose do­
kazivati, da je filozofija
conditio sine qua non
svake
[, znanosti. Jedino, što bi se pitati moglo, jest: koja ili
čija filozofija? Prema svemu, što sam o nedostacima
moderne kulture istakao, ne bi smjelo biti sumnje, da
to može biti samo filozofija, koja sve promatra
S
aeternitatis
i za koju po tom postoji i ^svijet ideiala. Fi­
lozofija, koja idejale smatra metafizičkim tlapnjama, ne
može biti pokretalom znanosti, niti može po ovima dati
kulturi idejalno obilježje. Rafaelova madona Sikstina i
misa od Palestrine nijesu nipošto puki tvorovi mašte,
nego su plod dubokoga uvjerenja, da postoje idejali,
kojima su namijenjeni. Zato je i ne ponjatno, kako na-
— 40 —
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22
Powered by FlippingBook