Gjuro Arnold: Filosofija, prirodne nauke i sociologija - page 4

I.
Najznatnija umna baština, koje je naše stoljeće pre­
uzelo od prošloga bit će svakako
Kantova
filozofija, nu
nipošto zato što bi možda zastupala nov sustav, nego
zato što je podavala posebnu kritičku metodu. Kako
međutim baštinici obično sebi u prilog tumače oporuku:
tako se desilo i Kantovu kriticizmu. Već prvi ga ba-
štinik tumačio na svoj način.
Fichte
je naime Kantovu
tvrdnju, da imademo apriorne oblike mišljenja, shvatio
tako, da nam za spoznaju prilika i pojava ne treba u
opće iskustva. Filozof je — veli on — u stanju kon-
r-Vstruovati povijest i njezina razdoblja tako, da se na is­
kustvo ni malo ne osvrće, nego da se obrnuto svako even­
tualno iskustvo mora držati zakona po njemu apriorno
postavljenih. Isto je
Schelling
tvrdio o prirodi. Koreći
besmisleni na'cffT ispitivanja prirode, koji da su skrivili
Bacon i Newton, veli on izrijekom: Mudrovati o pri­
rodi znači prirodu upravo stvoriti. Priroda nije no vid­
ljivi duh naš, a naš duh nije no nevidljiva priroda.
Odatle i potječe, da se priroda ne podudara slučajno sa
zakonima našega duha, nego da je baš potonji, koji se
u njoj realizuje.
Dok su ovako Fichte povijest, a Schelling prirodu
iz čistoga mišljenja izveli — izveo je
Hegel
iz njega
čitavu zbilju. Razlika među njima sastoji samo u tom,
što Hegelu nijesu izvanje pojave tvar subjektivna mi­
šljenja kao Fichteu, niti su mu one istovjetne s poja­
vama nutarnjim kao Schellingu — nego se tako jedne
kao i druge imadu smatrati razvojnim fazama iste apso­
lutne ideje. Apsolutna ideja naime prima iznajprije iz-
vanji oblik i postaje objektivnom prirodom, u kojoj se
reći bi obesvješćuje; a onda prima nutarnji oblik i po­
staje subjektivnim duhom, u kojem se opet osvješćuje.
— 24 —
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...22
Powered by FlippingBook