Gjuro Arnold: Filosofija, prirodne nauke i sociologija - page 7

smrti i uskrsnuću, koje prikazuju najpotresnije i naj­
više, što ljudsko srce salećuje, a česa nikaka proza nije
u stanju riječima prikazati; napokon ona nauka, koja
nas puti nahraniti gladne i utješiti nevoljne — sve to
ne će nikad uginuti, da ustupi mjesto društvu, koje bi
možda mislilo, da je svoj zadatak ispunilo, ako je stvo­
rilo bolju policiju ili novim iznašašćima udovoljilo svojim
potrebama.
Je 1’ de, divno? Šteta samo da je Lange u poetič­
kom zanosu zaboravio reći: čemu sve to, kad su ideali
po njemu puki tvorovi mašte, koji sa svijetom zbilje i
objektivne istine ne stoje ni u kakvoj svezi. Zijeva li
med zbiljom i idealima nepremostiv jaz — čemu ih po-
držajemo i naukom utvrđujemo ? Bacimo sva metafizička
i teološka djela po savjetu
Humeovu
u vatru; jer ona
ne mogu da sadržaju no sofisteriju i opsjenu.
I doista je taj savjet stala u teoriji slijediti struja,
koju je zasnovao
August Comte,
i koja po njegovu djelu
Cours dephilosopJite positive
nosi ime
Comte
uči, da ljudski duh prolazi tri stupnja: teološki, metafi­
zički i empirijski. Na teološkom tumači sve pojave s po­
moću nadnaravskih bića, na metafizičkom s. pomoću
apstraktnih uzroka, na empirijskom napokon s pomoću
nepromjenljivih zakona. Pošto samo empirijski stupanj
dolikuje znanosti, imade se ona kloniti svih sanjarija i
kimera kao što s u : bog, duša, supstancija, biće; jer se
š pomoću opažanja, eksperimenta i indukcije ne dadu
nikako dokazati7~Mjesto ideJiTTkižanstva treba da u sre­
dište svjetskoga poretka stupi ideja čovječanstva; a mjesto
božanskog kulta, treba da zavlada kult čovječanstva.
Comteova se nauka neobičnom brzinom raširila po
Evropi utječući na sve grane znanosti i javnoga života.
U Engleskoj su stali u njezinu smjeru djelovati
Stuart
Mili
i
Herbert Spencer.
Onaj prvi hvali Comtea mislio-
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...22
Powered by FlippingBook