Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus tertius - page 359

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. III. knj. 7.
313
15
10
5
τοῦ δεῖνος
, kako mu pripisuje učenik da bi bilo umjesno njegovo
zabadanje, nego među Platonovim riječima stoji ovo: »Od svih,
dakle, država najviše će se u onoj slagati, kad nekom bude dobro
ili loše, izgovarajući riječ koju smo upravo rekli,
da je mojem dobro
ili
da je mojem loše
Ne stoji, kako sam rekao, kod Platona:
τοῦ δεῖνος
, od onog
drugog, kojim je ubacivanjem Aristotel na tom mjestu zavarao,
nego <Platon kaže> da, kada svi građani govore:
mojem sinu je
dobro
, svi se vesele, kada pak svi govore:
mojem sinu je loše
, svi se
žaloste; i tako biva: »Ako u tome budu imali zajedničkog udjela,
imat će tako i zajedničkog udjela u boli i radosti.« Tako neće svi
ὀλιγορήσουσι
, zanemarivati, nego
φροντίσουσι
, brinuti se, ne
pod prisilom, nego dobrovoljno, jer će ih od nježne dobi učitelji
gimnastike, čuvari, zakoni, službenici tako odgajati, a ako bude
potrebno, i prisiljavati. Nije važno: »Nejasno je, naime, kome se
rodio sin i je li zdrav, pošto je rođen.« Također nije bitno, da li se
netko žalosti ili raduje više od ostalih, ovdje se svi jednako, kao
pravi očevi, moraju žalostiti i radovati i brinuti.
Stoga nema mjesta dvojbi koja slijedi: »Je li bolje da svatko
govori
moje
ili radije tako kako sada govore u državama?« Tko,
naime, dvoji da je bolje i poželjnije da postoji više njih koji o nje-
mu vode očinsku brigu, nego samo jedan? I nije tako: »da je bolje
biti vlastiti nećak, nego sin na takav način.« Ne kaže, naime, u
čemu je ta prednost.
A ono što dodaje da zbog sličnosti koju djeca imaju s rodite-
ljima nije moguće da neki ne prepoznaju svoju djecu, kao što na
20
25
1...,349,350,351,352,353,354,355,356,357,358 360,361,362,363,364,365,366,367,368,369,...454
Powered by FlippingBook