PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. III. knj. 5.
183
Ovdje, naime,
blažene inteligibilne stvari
nisu ništa drugo nego
ideje; a Reja nije ništa drugo nego materija koju naziva i prvom
i u mogućnosti da prihvaća rađanje; no jasnije <to kaže> u ovo-
me:
»Ti si pak otac, a isto i sjajni oblik si majke,
djece nježne si cvijet, u oblicima gotov si oblik,
duša si k tome, i duh, i harmonija, na kraju broj si.«
Forma, naime, ovdje znači ideju kao što su je i Platon i Ari-
stotel također bezbroj puta nazivali
εἶδος
, forma. Iz tog Orfeje-
vog mjesta možda su potekli i harmonija i broj pitagorovaca.
No Orfej je ideje posudio od Egipćana, naime, u Merkuro-
vom
Poimandru
tako je napisano: »Vidio si u umu da je arhetip-
ska forma prapočelo neodređenog počela.« No isti je bio nauk
Asiraca ili Kaldejaca. Tako kaže Pselo u kratkom izlaganju o nji-
ma: »Smatraju da su ideje jedanput doista pojmovi oca, drugi
put uistinu univerzalni razlozi, i duševni i prirodni, koje je doista
um pridao duši, a duša prirodi.«
Stoji također u
λογίοις
10
– proročkim izrekama Kaldejaca
koje navodi Proklo, komentator
Parmenida
: »Poslije pojmova oca
stanujem kao duša«; a ti očevi pojmovi isti su s onima koje je
upravo izrijekom izložio Pselo ovim riječima: »Očinski je um raz-
10
Usp. PROCL. in Prm. 800.19.
5
10
15
20