Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus tertius - page 221

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. III. knj. 5.
175
35
25
10
slijedeći u mnogočemu ono pitagorovsko, no sadržavajući osim
filozofije italskih filozofa i nešto drugo vlastito; od mladosti, na-
ime, susrevši se <Platon> prvo s Kratilom i heraklitovskim mi-
šljenjima o svim osjetilnim stvarima koje su uvijek u protjecanju
i, budući da o njima ne postoji znanost, tog je mišljenja uistinu
bio i kasnije. Budući da se uistinu Sokrat bavio običajima, [325] a
nimalo sveukupnom prirodom, nego je u njima tražio ono opće i
prvotno je usmjerio razum na definicije, rado je to <Platon> pri-
hvatio, jer je postavio pitanje o općenitom; držao je da je općenito
takvo da definicije postoje o drugome, a ne o nečem od osjetil-
nih stvari; da je, naime, nemoguće da postoji općenita definicija
nečega od osjetilnih stvari, jer se one stalno mijenjaju. Taj <Pla-
ton> je doista takva bića nazvao idejama, a sve osjetilne stvari
imenovao je prema onome što je mimo njih; da se prema tome
sve izriče po sudjelovanju, da je, naime, više toga homonimnog
sinonimno po vrstama,
1
samo je uistinu promijenio ime: sudje-
lovanje; pitagorovci, naime, kažu da su bića oponašanja brojeva,
a Platon, mijenjajući ime, da sudjeluju u njima; ali koje bi to bilo
sudjelovanje ili oponašanje vrsta, propustili su općenito ispitati.«
I ne mnogo poslije: »da je jedno i brojeve postavio mimo stvari, a
ne kao pitagorovci, i uveo je vrste zbog razmatranja koja se vode
u razgovorima; prijašnji, naime, nisu imali udjela u dijalektici.«
To isto također prenosi u 6. knjizi, u četvrtom i devetom po-
glavlju, a to izlaganje zaista, kako običava reći Sirijan, od sveg
mi se rečenog čini najnesretnijim i osim toga posve neistinitim.
Naime, niti je Sokrat mislio da se samo ono univerzalno može
definirati, niti je, kako mi tvrdimo, Platon bio onaj koji je izmislio
ideje, i potvrđujemo da je to potpuno neistinito. Bio je to nauk
pitagorovaca prije Platona i prije pitagorovaca Orfeja i prije Or-
feja Egipćana i prije Egipćana Kaldejaca. Tu ću stvar pokazati
mnnogim njihovim svjedočanstvima.
1
Petrić je preuredio grčki tekst: ubacio je između πολλά i ὁμώνυμα
riječ τῶν συνωνύμων.
5
15
20
30
1...,211,212,213,214,215,216,217,218,219,220 222,223,224,225,226,227,228,229,230,231,...454
Powered by FlippingBook