Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber V-VIII) - page 165

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. II. knj. 7.
413
20
15
me mjestu u
Državi
onaj naziv
συνοικία
‘suobitavalište’ može
poslužiti i za dom i za selo i za gradodržavu.
O združivanju pak muškoga i ženskoga napisano je ovako u
prvoj knjizi
Zakona
: »Valja držati da je naravi ženke i mužjakā, kad
idu za općenjem radi nastajanja, naslada u tim stvarima, čini se, po
naravi pridijeljena.« Da se od njihova združivanja sastoji dom, pri-
je Platona naučavao je i pitagorovac Kalikratida Lakonac u knjizi
O
sreći
obitelji
: »Tako pak, budući da je dom sustav krvnorodbin-
skoga zajedništva […].« I poslije: »Stoga ustanovio i brak poradi
zajedništva života.« Ono pak što Aristotel u 3. poglavlju
Ekono-
mike
dijeli na četiri dijela:
δεσποτικὴ, γαμικὴ, τεκνοποιητικὴ,
κτῆσις
, ‘vladanje‘, ‘brak’, ‘pravljenje djece’ i ‘stjecanje imutka’
isti je Kalikratida ovako nabrajao: »Dva su njegova dijela, prvi
i najznatniji: čovjek i imutak.« Potom dijeleći »čovjeka«: »Od
ljudi koji pune dom jedni su dakako srodnici, drugi pak slu-
žinčad.« Nakon njihovih nabrajanja zaključuje: »Srodničkoga i
služinskoga čovjekova udjela tri su vrste: jedna je zapovijedaju-
ća, druga zapovijedanju podliježuća, treća u domu i rodbinstvu
pomoćna: muž je dakako onaj koji zapovijeda, žena zapovije-
danju podliježuća, a pomoćno ono što je od njih rođeno.« Tu su
dva ona Aristotelova dijela: brak i nastajanje djece a imutak kao
treći dio. Vladanje je, među inim stvarima, u 3. knjizi
Zakona
5
10
1...,155,156,157,158,159,160,161,162,163,164 166,167,168,169,170,171,172,173,174,175,...372
Powered by FlippingBook