Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 117

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. II. knj. 1.
25
10
5
riji dijalozi, Hermesa Trismegista i Asklepija, njegova učenika.
Ipak je Platon nazvan prvim piscem dijaloga s razloga što ga je
naveo Laertije: »Budući da je strogo rabio taj oblik, opravdano
zadobiva prvenstvo.« Stoga je s obzirom na umijeće i izvrsnost
Platon prvi pisac dijaloga. Aleksamen pak i Zenon te Asklepije i
Hermes prethodili su mu s obzirom na vrijeme.
No, osim Megarana i Kirenjani su se u istome stoljeću, pote-
kavši od Aristipa, bavili logikom. Tvrdi, naime, Laertije: »Latili
su se logičkih razmatranja radi korisnosti.« Ali nadovezuje po
Meleagrovu i Klitomahovu svjedočenju: »Oni da su beskorisni-
ma držali i dio prirodne filozofije i dijalektiku.«
Ali i Kriton, Sokratov najprisniji prijatelj, prema svjedoče-
nju istoga Laertija, napisao je jednu knjigu
Što je znati
, i drugu
O
znanosti
. I Simon, drug istoga Sokrata, objavio je jednu knjigu
O
znanju
i drugu
O nauku
, treću
O raspravljanju
. Osim toga Simija
Tebanac [napisao je]
O umovanju, O istini
,
O nauku
,
O znanju
. Svi
ti naslovi, usporede li se s onim sadržajima što su u logičkome
Organonu,
7
nesumnjivo će se otkriti kao logički. Sve je njih, čini
se, Sokrat podučavao u dijalektici, i možda je na to upućivao Di-
ogen kad je o Sokratu zapisao: »Ali su mu i tridesetorica tirana
zabranila podučavati umijeća govorā.« Sokratovi su suvremenici
bila braća Eutidem i Dioniziodor; Platon ih uvodi kao sugovorni-
ke u raspravi sa Sokratom u
Eutidemu
, a podučavali su dijalekti-
ku ili eristiku, što je vidljivo i u tome dijalogu; i Sekst Empirik to
potvrđuje u prvoj knjizi
O filozofiji
. Isto tako i neki Brizon, kojega
i Aristotel spominje. I neki Euksen, drugi dijalektičar, kao i Pan-
7
Ili naslov Aristotelovog
Organon
ili aluzija na nj.
15
20
25
1...,107,108,109,110,111,112,113,114,115,116 118,119,120,121,122,123,124,125,126,127,...350
Powered by FlippingBook