Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 119

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. II. knj. 1.
27
5
doed. No i Demokrit, godinu dana stariji od Sokrata, napisao je
tri knjige o logici,
8
kako obavješćuje Laertije u popisu njegovih
knjiga. Mogao je to naučiti [Demokrit] od Zenona Elejca koji je
oko 7 olimpijada bio stariji od Demokrita, ili od Ksenofana Ko-
lofonjanina [182] kojemu je Leukip, njegov učitelj, bio slušačem.
Isti je taj pak Ksenofan, prema svjedočenju Sekstovu, raspravljao
logička pitanja.
Međutim, Aristotel je onom Zenonu pripisao iznalazak dija-
lektike, kako potvrđuje Laertije: »Aristotel kaže da je on [Zenon]
bio iznalazačem dijalektike, kao što je Empedoklo bio iznalaza-
čem retorike.« A na kojem je mjestu to Aristotel bio rekao Diogen
naznačuje u poglavlju o Empedoklu: »Aristotel u
Sofistu
9
kaže
da je Empedoklo prvi pronašao retoriku, a Zenon dijalektiku.«
To mjesto navodi također Sekst te povrh toga dodaje da Parme-
nid nije bio nevješt dijalektici. Sam, dakle, Aristotel, kojemu se
Averoes sveudilj divi kao dometima nadljudskoga uma, preno-
si posve drukčiju pripovijest o pronalasku dijalektike, pa mu je
svjedočenjima samoga učitelja očito dokazana neistinitost.
A isto tako bilo bi ništa manje netočno ako bi netko brbljao da je
Aristotel izmislioonušto seudrugomznačenjunazivadijalektikom:
to jest onu [dijalektiku] koja obuhvaća onaj dio logike koji nastaje
ispitivanjem i odgovaranjem i
ἐκ τῶν ἐνδόξων
, iz onog mnijenjem
već dohvaćenog
10
tvori argumente. O tom značenju je zapisano u
1. poglavlju 1. knjige
Analitike
da se dokazna premisa razlikuje od
dijalektičke jer je dokazna premisa prihvaćanje jednog od dva dijela
kontradikcije, a »dijalektika je ispitivanje kontradikcije«, premda i
dijalektička premisa zaključujući uzima jedan od dva dijela kontra-
dikcije, ali –
ἔνδοξον
, dio koji je ‘dohvaćen mnijenjem’: »Dijalekti-
ka je onome koji propitkuje propitkivanje kontradikcije, a onome
8
Περὶ λογικῶν κανὼν α β γ, usp. Diogen Laertije,
Životi
, 9.47.5.
9
Fragmentarno sačuvan Aristotelov spis.
10
Slobodan Petrićev prijevod s grčkog! Za Petrića je ἔνδοξον »mnije-
nje«, a ne »vjerojatno«.
10
15
20
25
1...,109,110,111,112,113,114,115,116,117,118 120,121,122,123,124,125,126,127,128,129,...350
Powered by FlippingBook