Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber VI-X) - page 65

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 7.
399
20
15
25
10
5
30
odgovoriti ono što je on Empedoklu na onom mjestu: »To je i
mimo one istine koja je u razboru i mimo pojavnosti, jer bi na
maloj udaljenosti možda bilo skriveno, ali od istoka do zapada
biti skriveno odviše je veliki zahtjev.« Ako je taj Empedoklov za-
htjev Aristotelu bio suviše velik, da nam je svjetlo, koje se po-
miče od istoka na zapad, skriveno, zašto nije bio jednak njegov
zahtjev: da nam je skrivena vatra, po svojoj naravi svjetleća, vid-
ljiva danju i noću, na istom prostoru od istoka na zapad? No i na
daleko većem prostoru <skrivena>, također od juga do sjevera,
također na sve strane rastegnuta pod cijelim krugom Mjeseca, k
svim uglovima
8
svijeta i vjetrovima i djelićima vjetrova i prote-
gnuta i rastegnuta? Nije li to daleko veći zahtjev od Empedoklo-
vog i daleko besmisleniji, udaljeniji, kako od istine razloga, tako
i prema pojavnosti u prirodi?
No reći će: razlog spajanja prvih kvaliteta prisilio me je da
postavim vatru kao element topao i suh; reći ću ja:
καὶ τούτου
ζητεῖν λόγον ἀφέντας τὴν αἴσθησιν͵ ἀρρωστία τίς ἐστιν
διανοίας
9
͵
»tražiti razlog toga zanemarivši osjetilo, neka je glu-
post uma«. Tako je, naime, sam izložio u 8. knjizi
Fizike
; tako ta-
kođer u 3. knjizi
Fizike
:
τῇ νοήσει πιστεύειν ἄτοπον
·, »Besmisle-
no je vjerovati mišljenju.« Zašto je tome tako, sam daje uzrok u 1.
knjizi
O elementima
raspravljajući o tim istim elementima: »Svrha
tvorbene znanosti je djelo, prirodne pak ono što se uvijek navla-
stito pojavljuje prema osjetilu.« Nije, dakle, trebalo u prirodnoj
stvari napustiti osjetilo da bi se konstruirao razlog poveziva-
nja, bez ikakve nužnosti, također bez ikakve istine. Kažem, bez
ikakve istine – naime, ni ostali elementi nemaju ta povezivanja,
kako ćemo mi to objelodaniti ne daleko od ove rasprave. Nikoja
ga nužnost nije prisiljavala, niti prisiljava nas, da ondje smjesti-
mo drugu vatru nego nebo – koje su <tamo> smjestili svi stari
8
Uglovi svijeta – to je astrološki termin koji obuhvaća ascendent, des-
cendent, medium caeli i imum caeli. Ovdje nije upotrijebljeno u precizno
astrološkom smislu, nego bi odgovaralo frazi: na sve strane.
9
Citat ARIST. Ph. 253a.32–34 doslovan je, ali je uzet u drugom kon-
tekstu.
1...,55,56,57,58,59,60,61,62,63,64 66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,...314
Powered by FlippingBook