Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber VI-X) - page 61

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 7.
395
15
25
5
Dodaje da se ta nastajanja razlikuju većom ili manjom lako-
ćom <nastajanja>: »Razlikuje se samim
brže
i
polaganije,
laganije
i
teže
; štogod ima međusobnu srodnost, promjena među njima je
brza, a štogod nema, polagana, jer je lakše mijenjati jedno nego
mnogo.«
Povežimo, dakle, te fragmente u jedno i pobrojimo o koliko
nas je poučaka Aristotel ovime poučio; ima ih, naime, šesnaest:
[1] postoji četiri elementa, [2] što je element, [3] to su ona četiri
jednostavna tijela, [4] ona imaju jednostavna kretanja, [5] laganoš-
ću prema gore, [6] težinom prema dolje, [7] vatra je najlaganija,
[8] pliva nad svime, [9] zemlja je najteža, [10] leži pod svime,
[11] ostali <elementi> su u sredini, [12] pojedini su opskrblje-
ni dvjema kvalitetama, [13] ali jedna je ipak glavna, [14] sve su
te <kvalitete> međusobno kontrarne, [15] na osnovi njih svi se
<elementi> pretvaraju u sve, [16] laganije oni koji imaju jednu
<kvalitetu> zajedničku.
Kad sam sve te poučke sam sa sobom ne malo godina promi-
šljao i veoma revno ispitivao, došao sam napokon do tog zaključ-
ka da smatram da su svi netočni osim jednog, i da je bezvrijedno
ono što su držali istinitim istraživači prirode. Kojim sam pak raz-
lozima doveden do tog mnijenja, želim sada napisati, da bi neki
od sadašnjih i kasnijih ljubitelja više istine stvari, nego autoriteta
bilo kojeg čovjeka, kad istina bude otkrivena, a neistina pobijeđe-
na, imali odakle bi filozofirali o samim stvarima, a ne o riječima
5
,
što su dosad činile tisuće tisuća ljudi.
Od početka se najviše čudim, tako mi Herkula, da je Aristo-
tel, filozof tako razuman, tako predan osjetilima, onoj svojoj filo-
zofiji za koju je često govorio da cijela ovisi o osjetu, postavio ona
5
U prvom svesku
Peripatetičkih rasprava
u knjizi 13. razlikuje Petrić
šest stupnjeva istine: 1. Postojanje stvari samih, 2. Postojanje i pojavljivanje
stvari, 3. Istina povezivanja pojmova u sudovima, 4. Na temelju sudova
istina se u duši posjeduje kao razum, mudrost, znanost, razboritost, vješti-
na, mnijenje i smatranje, 5. Istina govora, 6. Istina pisanog. Istina autoriteta
ili filozofiranje o riječima odnosi se očito na (peti) i šesti stupanj istine kako
je navedena u prvom svesku. Usp. Franciscus Patricius,
Discussiones peri-
pateticae
, Köln, Weimar, Wien 1999. str. 163–174.
20
10
1...,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60 62,63,64,65,66,67,68,69,70,71,...314
Powered by FlippingBook