PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. III. knj. 1.
23
Porod svijeta
14
, takav je
Sveti govor
15
, takav
Vrč
16
, takav
Ključ
17
,
takva je
Djevojka
ili
Djevica svijeta
18
; odatle je i onaj njegov pro-
pis u
Monodiji
19
: »Nikome, sine, ne otkrij predaju ponovnog ra-
đanja.« Taj je običaj slijedio i Mojsije kad je knjige zakonâ otkrio
samo svećenicima i povjerio im na čuvanje i jer je sve svoje spise
zastro [294] simbolima i velovima, odakle je nastala ona veoma
tajnovita Kabala. Taj isti običaj sačuvali su svi presveti proroci;
govorili su samo u simbolima i zagonetkama. Odatle su, dakle,
nastale Orfejeve priče, zagonetke, simboli, odatle na početku
svoje pjesme udaljuje neupućene od razumijevanja: »Govorit
ću onima kojima je dozvoljeno, zatvorite vrata svi neposveće-
ni.«
Taj tajnoviti pristup podrazumijeva Platon u
Fedonu
, kad
kaže: »Onaj govor koji se izgovara u tajnosti, jer je pod paskom
nas ljudi, ne dolikuje da se sam oslobodi iz te paske, niti da po-
bjegne, čini mi se, naime, da je golem i težak za razumijevanje.«
Orfičke priče oponašali su Homer i Hesiod i ostali teolozi, a i
bezbrojni drugi pjesnici manjih naroda. To je potvrđeno mno-
gim svjedočanstvima Platona i samog Aristotela. On <Platon>,
naime, u
Drugom Alkibijadu
piše: »Njegova je pjesnička narav sva
zagonetna, ne može je bilo koji čovjek spoznati.« I u 1. knjizi
Dr-
žave
: »Zagonetno je, dakle, Simonid rekao, kažem ja, kako se čini,
i na pjesnički način, što je ono pravedno.« I u 2. knjizi: »Za koje su
nam Hesiod i Homer rekli, i drugi pjesnici, oni su, naime, govo-
rili i govore ljudima sastavljajući lažne priče.« I kasnije: »I borbe
14
Usp. CORP. HERM. (fragmenti), Ἔνθεν Ἑρμῆς ἐν τῇ Κοσμοποιΐᾳ
τὰ μὲν ὑπὲρ ὀσφὺν ἄρρενα τῆς Ἀφροδίτης͵ τὰ δὲ μετ΄ αὐτὴν θήλεα
παραδίδωσιν.
15
Usp. CORP. HERM. ἙΡΜΟΥ ΙΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ
16
Usp. CORP. HERM. ἙΡΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΑΤ Ο ΚΡΑΤΗΡ Η ΜΟΝΑΣ
17
Usp. CORP. HERM. ἙΡΜΟΥ ΤΡΙΣΜΕΓΙΣΤΟΥ ΚΛΕΙΣ
18
Usp. CORP. HERM. Ἑρμοῦ τρισμεγίστου ἐκ τῆς ἱερᾶς βίβλου
ἐπικαλουμένης Κόρης κόσμου
19
Usp. CORP. HERM. ἙΡΜΟΥ ΤΡΙΣΜΕΓΙΣΤΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΙΟΝ
ΤΑΤ ΕΝ ΟΡΕΙ ΛΟΓΟΣ ΑΠΟΚΡΥΦΟΣ͵ ΠΕΡΙ ΠΑΛΙΓ ΓΕΝΕΣΙΑΣ ΚΑΙ ΣΙ-
ΓΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΙΑΣ
5
10
15
20
25