Albert Bazala: Etika i narodno gospodarstvo - page 9

nijih mislilaca staroga doba, kad već ističe, da bez
sigurnosti materijalnoga života nema kulturnoga
rada, kojega jedna strana je i etički život. Pored
njega naći ćemo ljudi, koji narodnogospodarska dobra
ne zabacuju, ali ih i ne uvažuju, što se vidi po tom,
kad ističu, da težnja za njima doduše nije z l a , ali
da ne doprinosi ćudorednom životu. Neki idu i dalje
te upozoruju na pogibelji, koje iz njih upravo pro­
izlaze za taj život. Tako je poznato, da je Sparta
uopće bila uredjena na jednome osnovu, koji nipošto
nije prijao razvoju trgovine prometu s robom. Gra-
đjanima bilo je zabranjeno trgovanje, a kad je težnja
za bogatstvom počela i onamo prodirati, poručuje se
s visokoga prijestolja Apolonova u Delfima: Pohlepa
za blagom uništit će Spartu — i ništa drugo. Ne
smije se dakako zaboraviti, da je Sparta svoje go­
spodarstvo, koliko je za vojničko uredjenje njezino
trebalo, povjerila robovima i slobodnjacima, a
11
drugu je ruku način života u zadrugama, kako je
bio odredjen od države, dopuštao i ograničenje p ri­
vatnoga vlasništva, te uopće gospodarskoj težnji po­
stavljao znatne granice. Osim toga je u starini, bu­
dući da su obrt i trgovina bili ponajviše u rukama
robova i bespravnih, gospodarski r a d bio u maloj
cijeni, te se držao nedostojnim slobodna (što je zna­
čilo : plemenita) čovjeka. K tome se pridružilo i opa­
žanje, da s razvojem gospodarstva, trgovine i pro­
meta, te napose n o v č a r s t v a uporedo ide neko
nazadovanje u ćudorednom pogledu: popuštala je
umjerenost i ustupala mjesto raskoši, nestajali su
»dobri« stari običaji; gospodarska utakmica rastro-
vala je patrijarkaln i život. Tako se tuži Aristotel, što
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...35
Powered by FlippingBook