PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 1.
17
IV. da nisu jedna iz drugih.
V. da je iz njih sve.
VI. da su kontrarna.
12
VII. da ima tri počela; dva su kontrarna a jedno je u osnovi
kontrarnima: to <treće> je materija, ono su lišenost i forma.
13
VIII. osim njih da postoji još eficijentno počelo i finalno po-
čelo.
14
Od ovih 15 teza, onih sedam osporavajućih nećemo uopće
dotaknuti jer je nešto o njima već raspravljano u onim spisima
koji su prethodili.
15
No osam dokazujućih teza ispitat ćemo jed-
nu po jednu.
Već se mnogo godina pretresa to pitanje kroz mnoge svađe,
prepirke i također vikom u peripatetičkim školama. Da li je za-
datak prirodnog filozofa da raspravlja o počelima filozofije-fizi-
ke ili je to zadatak prvog filozofa ili pak logičara? Ono što je uči-
nio Aristotel i <njegov > autoritet prisiljava sve da se ne usude ni
pomisliti, a kamoli reći, da on, koji je o tome raspravljao u knjiga-
ma fizike i prve filozofije, nije dobro postupio. Dodaje se razlog
da je dopušteno filozofu fizičaru raspravljati o fizičkim počelima
ukoliko su to počela koja se odnose na kretanje, koje je svojstve-
no fizičkim bićima, i vlastiti je predmet fizičkog razmatranja.
Drugi pak iznose mnoge suprotne razloge i tankoćutne i oš-
troumne, pa i mnoge sofističke da dokažu da je to zadaća <filo-
zofa> metafizičara. No ipak se ne usuđuju čak ni promrmljati da
12
Usp.ARIST. Ph. 188a.28–29: τοῖς δὲ ἐναντίοις τοῖς πρώτοις ὑπάρχει
ταῦτα.
13
Usp. ARIST. Metaph. 1069b.32–34: τρία δὴ τὰ αἴτια καὶ τρεῖς αἱ
ἀρχαί͵ δύο μὲν ἡ ἐναντίωσις͵ ἧς τὸ μὲν λόγος καὶ εἶδος τὸ δὲ στέρησις͵
τὸ δὲ τρίτον ἡ ὕλη.
14
Petrić vjerojatno misli na citat koji slijedi, naime Aristotelov termin
ἀρχὴ κινήσεως – počelo kretanja. ἀρχὴ κινήσεως obično se prevodi kao
causa efficiens
: Metaph 1013b.3 […] 1013b.11: τὰ μὲν οὖν αἴτια σχεδὸν
τοσαυταχῶς λέγεται, […] ἀλλ΄ οὐ τὸν αὐτὸν τρόπον ἀλλὰ τὸ μὲν ὡς
τέλος τὸ δ΄ ὡς ἀρχὴ κινήσεως.
15
Petrić tu misli na treći svezak
Peripatetičkih rasprava
koji je posvećen
neslaganju Aristotela s njegovim pretečama i kritici njihovih učenja, pa
tako i kritici njihovih učenja o počelima.
5
10
20
15