Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 115

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. IV. knj. 1.
17
IV. da nisu jedna iz drugih.
V. da je iz njih sve.
VI. da su kontrarna.
12
VII. da ima tri počela; dva su kontrarna a jedno je u osnovi
kontrarnima: to <treće> je materija, ono su lišenost i forma.
13
VIII. osim njih da postoji još eficijentno počelo i finalno po-
čelo.
14
Od ovih 15 teza, onih sedam osporavajućih nećemo uopće
dotaknuti jer je nešto o njima već raspravljano u onim spisima
koji su prethodili.
15
No osam dokazujućih teza ispitat ćemo jed-
nu po jednu.
Već se mnogo godina pretresa to pitanje kroz mnoge svađe,
prepirke i također vikom u peripatetičkim školama. Da li je za-
datak prirodnog filozofa da raspravlja o počelima filozofije-fizi-
ke ili je to zadatak prvog filozofa ili pak logičara? Ono što je uči-
nio Aristotel i <njegov > autoritet prisiljava sve da se ne usude ni
pomisliti, a kamoli reći, da on, koji je o tome raspravljao u knjiga-
ma fizike i prve filozofije, nije dobro postupio. Dodaje se razlog
da je dopušteno filozofu fizičaru raspravljati o fizičkim počelima
ukoliko su to počela koja se odnose na kretanje, koje je svojstve-
no fizičkim bićima, i vlastiti je predmet fizičkog razmatranja.
Drugi pak iznose mnoge suprotne razloge i tankoćutne i oš-
troumne, pa i mnoge sofističke da dokažu da je to zadaća <filo-
zofa> metafizičara. No ipak se ne usuđuju čak ni promrmljati da
12
Usp.ARIST. Ph. 188a.28–29: τοῖς δὲ ἐναντίοις τοῖς πρώτοις ὑπάρχει
ταῦτα.
13
Usp. ARIST. Metaph. 1069b.32–34: τρία δὴ τὰ αἴτια καὶ τρεῖς αἱ
ἀρχαί͵ δύο μὲν ἡ ἐναντίωσις͵ ἧς τὸ μὲν λόγος καὶ εἶδος τὸ δὲ στέρησις͵
τὸ δὲ τρίτον ἡ ὕλη.
14
Petrić vjerojatno misli na citat koji slijedi, naime Aristotelov termin
ἀρχὴ κινήσεως – počelo kretanja. ἀρχὴ κινήσεως obično se prevodi kao
causa efficiens
: Metaph 1013b.3 […] 1013b.11: τὰ μὲν οὖν αἴτια σχεδὸν
τοσαυταχῶς λέγεται, […] ἀλλ΄ οὐ τὸν αὐτὸν τρόπον ἀλλὰ τὸ μὲν ὡς
τέλος τὸ δ΄ ὡς ἀρχὴ κινήσεως.
15
Petrić tu misli na treći svezak
Peripatetičkih rasprava
koji je posvećen
neslaganju Aristotela s njegovim pretečama i kritici njihovih učenja, pa
tako i kritici njihovih učenja o počelima.
5
10
20
15
1...,105,106,107,108,109,110,111,112,113,114 116,117,118,119,120,121,122,123,124,125,...440
Powered by FlippingBook