Vanja Sutlić: Rad i Bog - page 5

BOG — PRIRODA — ČOVJEK
smjerovima). Metafizika se, baš u svojoj „realizaciji"
i „ukidanju", u svom „dokrajči vanju" (metafizika
= fizika, u najširem smislu), uspostavlja u potpu­
nosti, kompletira, dovršava i izvršava6.
U slijedećem, dakle, nije riječ o religijskim pi­
tanjima ni specijalno teologijskini problemskim so­
lucijama s obzirom na njih — na primjer bilo u smi­
slu teizma, bilo u smislu ateizma7 — nego daleko
fundamentalnije, o teologij skom momentu i karak­
teru jedinstvenog ustrojstva metafizike kao
onio-
-
theo-kosmo-antropo-logike
. Implicitna metafizičnost
mišljenja-djelovanja, koje obuhvaća prožima, pre­
nosi sve što jest i uspostavlja ga u tom „jest" (e s t ij,
omogućuje svaku eksplicitnu metafiziku, uopće sva­
ko mišljenje, sačinjanje, te nije ništa „subjektivno",
kao što nije ništa „objektivno", pa ni tek nešto što
među njima posreduje, nije „sfera idealnog" za raz­
6
U tom smislu valja razumjeti našu tezu: »Sagledan
pod kutom tradicionalne metafizike, i to onog njenog di­
jela koji se zove racionalna teologija, komunizam se može
definirati kao realizacija teologije, a ne samo kao realiza­
cija filozofije«, (cit. tekst, Gledišta 6—7, Beograd 1967, str.
1002
).
7
S teizmom i ateizmom u teologiji je slično kao, na
području uže filozofije, s idealizmom i materijalizmom.
Svagda se iznova, na novovjekovnoj i uopće zapadnjačkoj
osnovi, pokazuje da je idgafeam konsekventno razvijeni
idealizam. Ako je, na primjet, „eidos", „ideja" od odlučnog
značenja u idealizmu, onda su „zakoni", ta sekularizacija
„eidosa", ono odlučno u materijalizmu. Na istoj povijesnoi
osnovi, teizam je ateizam, a svaki ateizam je ne samo dei-
zam nego i teizam. U dosljednom ateizmu, na primjer, "pri­
roda" nije samo „najviše biće" nego i, preko čovjeka kao
najvišeg oblika njom samom priređenog, dobiva „personal­
ne" tribute itd. Obratno, na primjer, svaki „stvoritelj" je
u svom „stvaralaštvu" upućen na „stvorenje", itd. Nimalo
nije slučajno da su, na primjer,
Kierkegaard
ili
Karl Barth,
reprezentativni religijski mislioci X IX i XX stoljeća sma­
trali da imaju više zajedničkog s
Feuerbachom,
nego s ofi­
cijelnom protestantskom teologijom svog doba.
91
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...64
Powered by FlippingBook