Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 38

Uloga Hermesu Trismegistu i Zoroastru pripisanih spisa
XXXVI
i akcidentalnom (pritom navodi neku Hermesovu zadnju knji-
gu
29
te
Asklepija
), o cjelini i dijelovima (u vezi s tim predmetom
rasprave navodi mjesta iz
Ključa
te šestu knjižicu
Da je samo u
Bogu dobro
). Govoreći o savršenom, navodi izvod/stih iz
Kaldej-
skih proroštava
koji se odnosi na nesavršeno: »Ništa nesavršeno
ne dolazi od očinskog počela«.
30
Kad govori o
potencijalnosti i
aktualnosti, navodi Hermesov
Sveti govor
te traktat
O zajedničkom
umu
. U vezi s istinitim i lažnim spominje Hermesovo podulje
izlaganje o tome u jednom odlomku što ga je donio s Cipra, za
koji napominje da će ga objaviti zajedno s ostalim tekstovima u
svojoj
Riznici mudrosti.
Govoreći o počelu, uzroku, elementu, na-
ravi i onom nužnom ističe posebice Hermesov nauk o počelu, tj.
o Jednom kao počelu i o nekoliko značenja počela što ih ovaj na-
vodi. U vezi s naukom o elementima navodi mjesto iz
Poimandra
po kojem je svim živim bićima dosuđeno živjeti u njima odgova-
rajućem elementu. Govoreći o naravi, navodi
Poimandra
gdje se
pojam »narav« na samom početku rabi u značenju biti, pa
Sveopći
govor
i
Sveti govor
gdje se govori o naravi Božjoj u istom značenju.
U vezi s nužnošću navodi neke Merkurijeve izrijeke te izrijeke iz
jednog od Zoroastrovih proroštava po kojem se nužnost određu-
je kao »ono što drukčije ne može biti«.
31
Uglavnom, prema Petriću, Aristotel je istraživanje onog akci-
dentalnog odvojio od istraživanja počela, s tim da mu je znanost
o počelima mudrost, a ona o pripacima i biću – filozofija. Time
je pokazano da se u Aristotela pod nazivom metafizike kriju za-
pravo dvije znanosti.
29
Zadnja knjiga bio bi, prema Petrićevu izdanju, dvadeseti traktat
Corpus
-a
.
No mjesta za koja Petrić navodi da se nalaze u toj »ultimo libel-
lo«
Corpus
hermeticum
-a zapravo su iz XIX. traktata (
Asclepio recte sapere
) u
kojem ih Petrić u Dodatku NSF prevodi nešto drugačije nego u
Peripatetič-
kim raspravama
.
30
Usp. Franciscus Patricius
: Zoroaster et eius CCCXX Oracula chaldai-
ca
…, stih 24, str. 141.
31
On navodi sljedeće stihove iz Zoroastru pripisanih
Kaldejskih pro-
roštava
:
»Po vječnoj odluci jûrē, sveudilj trče djelovanjem nužnosti.«
Tog stiha
nema u Petrićevu prijevodu
Kaldejskih proroštava
objavljenih u Dodatku
NSF, što bi moglo značiti da se služio različitim predlošcima
Proroštava
u
Raspravama
i u NSF.
1...,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37 39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,...350
Powered by FlippingBook