Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber I-IV) - page 37

Uloga Hermesu Trismegistu i Zoroastru pripisanih spisa
XXXV
tatu Hermes pita o tome što je Bog, pa ga određuje kao ono što
nije nijedno od bića, ali je svim bićima i svakom biću uzrokom
da ono jest. U
Svetom govoru
(
Sermo sacer
; to je prema Petriću
tre-
ći traktat
Corpus
-a)
to imenuje počelom, pa navodi razlog zbog
kojeg je to počelo svega. Ono, naime, stvara sve »a ocu pripada
stvarati.« Uspoređujući to s Aristotelovim naukom Petrić dodaje
da Aristotel, premda često ističe kako traga za uzrocima bića i
počelima, »ipak nas nikad ne poučava o tome«.
U izlaganju o Jednome navodi Merkurijevo mišljenje o Jed-
nom ne kao o biću već kao o jednoti – monadi ističući kako je
Merkurije »O toj jednoti više toga sjajnog izrekao i drugdje«.
27
Ta jednota je, prema Merkuriju, počelo i korijen (
ῥίζα καὶ
ἀρχή
) svega. Ona sadrži svaki broj, a da sama nije sadržana
ni u kojem broju i rađa svaki broj, a da sama nije rođena ni od
kojeg broja. Na tom nauku počiva filozofija brojeva, a Petrić
je uvjeren da je i čitav pitagorejski nauk odatle potekao.
28
On
pokazuje kako se Aristotel ipak na kraju u raspravi o Jednom
slaže s Orfejem koji prethodi pitagorejcima, a koji je Jedno držao
»kraljem svijeta«.
Hermesove stavove navodi i u okviru diskusije o ostalimAri-
stotelovim kategorijama: o supstanciji (u vezi s tim navodi šesti
hermetički traktat
Da je samo u Bogu dobro
i traktat
Um Hermesu
)
,
o kolikoći, o kakvoći (u vezi s tim poziva se na mjesta iz herme-
tičkih traktata
Ključ
i
Asklepije
), o mjestu, o vremenu (pritom se
poziva na mjesta iz
Asklepija
), o činidbi i trpljenju, o istom i druk-
čijem (u vezi s tim temama poziva se na traktate
Um Hermesu
te
O zajedničkom umu
što je jedanaesti traktat
Corpus-
a)
,
o mirovanju
i gibanju (upućuje na mjesta iz
Ključa
i
Sveopćeg govora
), o slič-
nom i različitom (spominje traktat
Vrč ili monada
i
Um Hermesu
),
o kontrarnosti (pri čemu se poziva na hermetičke traktate
Ključ
i
Sveopći govor
), o rodu i vrsti, pri čemu tvrdi kako ih Hermes često
spominje. Spominje potom raspravu o razlici, onom navlastitom
27
Raspravi o Jednome i jednoti kao počelu posvećen je IV. traktat
Cor-
pus hermeticum
-a,
Ključ
ili monada
.
28
Petrić prihvaća legendu prema kojoj je Pitagora, uz Orfeja, Solona,
Talesa, Demokrita i Platona bio učenik egipatskih svećenika – mudraca.
1...,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36 38,39,40,41,42,43,44,45,46,47,...350
Powered by FlippingBook