Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus secundus (Liber V-VIII) - page 195

PERIPATETIČKE RASPRAVE, sv. II. knj. 7.
443
5
te prvaštvo bojnih redova«; pa još: »Tê pak nazivaju jedni euti-
nima – pregledačima računa, drugi računovođama, drugi opet
istražiteljima, treći pomagačima.« Zatim dodaje: »Biva pak da ta
skrb za svetinje gdjegdje bude jedinstvena, kao u malim država-
ma, a drugdje da ih je mnogo odjelitih.« I dalje: »Ovi tê, dakako,
zovu vladarima, drugi kraljevima, treći pritanima.«
Iz svega je toga jasno kako je Aristotel sve to od drugud sku-
pio, dok je pak Platon, kako rekosmo, držao da iz danoga primje-
ra ništa nije teško dogledati.
PODJELA DOBARA
Većina pak onoga što se prenosi u 7. knjizi, preuzeta je iz
Platona i pitagorovaca; jer odmah tropodjela dobara na dušev-
na, tjelesna i izvanjska – stoji kod Platona u 3. knjizi
Zakona
:
»Ispravno je, dakle, kao najčasnija i prvotna postaviti ona do-
bra koja pripadaju duši, ako u njoj ima umjerenosti; drugotna
i ona tijelu bliza dobra a kao treće ona, kako se kaže, imut-
ku i bogatstvu bliza.« Koja su pak pojedinačno u tim rodovi-
ma Platon je pojasnio na mnogim mjestima a Arhita u knjizi
O
istinskom
dobru
i
blaženstvu
: »Duševna, i to razboritost, hra-
brost, pravednost, umjerenost; a tjelesna: ljepota, zdravlje, sna-
10
15
20
1...,185,186,187,188,189,190,191,192,193,194 196,197,198,199,200,201,202,203,204,205,...372
Powered by FlippingBook