28
naslov doktora filosofije, a čuveni kardinal Bellarmin cie-
nio ga toliko, da mu je, malo prije njegove smrti, na
dar poslao svoje djelo upravljeno proti djelu englezkoga
kralja Jakoba VIII. U tečaju od deset godina (od 1580
do 1591) izdano je u Mletcih njegovih desetak filosofijskih
djela, pretežno velika obsega, naime: komentar k Aver-
roesovu djelu o biću svieta; razprava o neumrlosti poten­
cijalnoga intelekta proti Alexandru od Afrodizije (iz ova
dva djela razabire se, kako je on pratio spomenuti već
pravac padovanske filosofijske škole); dva dialoga u sa­
držajnom savezu stojeća a u pravcu platonovskom, jedan
o ljubavi, drugi o ljepoti (donekle poput Platonova Sym-
posiona i Phaedra); ctialog o meteoru Aristotelovu ; raz­
prava o jednoj česti Aristotelova spisa o duši; zatim
spisi etično-politički i pedagogički, naime veliko djelo :
stanje država po nauci Aristotelovoj s primjeri novovječ-
nimi; naputci za one, koji upravljaju državami; apolo­
gija časti gradjanske; red obitelji. A napokon, po bi-
lježci Cervinoj, čuvalo se u jednoj knjižnici dubrovačkoj
rukopisno mu djelce : komentar k prvoj knjizi retorike
Aristotelove. Tako rad Gučetićev obuhvaća sve grane
filosofije.
Da se ponješto upozna način toga rada, podati ću
karakteristiku njegova dialoga o ljepoti. Naš Gučetić po-
vadja se za Platonovim primjerom u tom, što razpravi
svojoj o glavnih pitanjih osnovne estetičke teorije podaje
oblik dialogni, nu, kako i sam u predgovoru iztiče,
uvodi tu novotu, da su mu razgovornici u dialogu — dvie
gospodje: slavljena s ljepote i umnosti Flora Zuzorićeva,
pjesnica hrvatska, i supruga Marija. Toj je novoti povod
— romantički kultus žene, koji podaje životu i svoj
umjetnosti italskoj preporodne dobe, poimence slikariji,
a i lirici, takodjer dubrovačkoj, nov čuvstveni od grč­
koga različni biljeg. Flora je prvakinja dialoga, ona ga
upravo provodi, a Marija joj samo svojimi upiti i prigo­
vori daje povoda svestranu razpravljanju. Time pisac
uznosi Floru kao uzor umne žene ; a tim, što Marija
svojimi ljubeznimi prekidi slavi — uz čedne ograde Flo-
rine — njezinu uzornu tjelesnu ljepotu a na koncu i
uzornu kriepost, izlazi sav dialog glorifikacijom Flore kao
(
268
)
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...24