Vanja Sutlić: Bit i suvremenost - page 3

POVIJEST
411
zuje, smiruje, čini »dobroćudnim« za konstruktivnu surad­
nju, gdje bi inače odlučivali sukobi i ratovi. Nesumnjiva je
karakteristika razdoblja da se »ništa« i njegovi derivati u n u ­
t a r svijeta etabliraju, uklapaju u njegovo optimalno funkci­
oniranje, da se, štaviše, — kako to svjedoče sva visokorazvi­
jena industrijska društva — mobiliziraju za o d r ž a n j e po­
stojećeg reda, za njegovo obnavljanje, za njegov »razvoj«.
Adaptiranje radničke klase — kao izvorno i konstitutivno
destruktivnog elementa u cjelini kapitalističkog načina pro­
izvodnje — na uvjete njegovog opstanka, čak i uz povećanu
stopu viška vrijednosti, samo je jedan primjer za to.
SVIJET No, »ništa« pogađa i sam svijet, usidreno je u nje­
govoj s v j e t o v n o s t i — a tu nedostaju mjere
i pothvati, sankcije i prospektivna osiguranja. Ako pod »svi­
jetom« ne razumijemo goli i puki zbir stvari, oruđa, oružja,
mašina, vrijednosti, idealnih predmeta ili »fantazijskih pro­
dukata« etc. i primjerenih im regija, oblasti, područja etc., pa
niti njihov poredak i odnos, zgradu i izgradnju, njihovu po­
vezanost i nadređenost cjeline dijelovima u smislu »sinteze«,
ako nas je historijska mijena bar naučila o prolaznosti tih
»univerzuma«, ako smo prisiljeni da razlikujemo epohe i pe­
riode u njima, ako, ukratko, svijet nije samo prostorno arti­
kuliran nego i vremenski individuiran — onda je »ništa« pri­
sutno i u njegovom zbivanju, onda je ono navlastita crta svje­
tovnosti svijeta. Spram manje ili više čvrste prisutnosti bića
u svijetu s v j e t o v n o s t svijeta čini se kao »ništa«. Pai
ipak, ako išta na šta na-liči ne liči ono samo po svom liku
nego i po krajoliku s kojim se stapa ili od njega odvaja. Bi­
ća j e s u po svom po-ložaju koji
nije
samo prostorno plasi­
ranje— smještaj nego prije svega važnost, zadatak, posao,
djelo, napor, ushit, omalovaženje, prednost, odmor, blizina,
udaljenost, obaveza, prijetnja, ne-volja, itd., itd. — ukratko:
prisutnost ili ne-prisutnost, značenje i smisao. Mi smo već
dugo navikli apsolvirati to kao nešto samo »subjektivno«, sa­
mo ljudsko — da ne kažemo privatno. — Čak i naša umjet­
nost naselila se samo u »dojmovima«, »predstavama« —
»do­
življajima« ili u nečem još privatnijem. Ako nam ovi subjek­
tivni »doživljaji« artikuliraju svijet — zar on, onda, nije i
1,2 4,5,6,7,8,9,10,11,12,...13
Powered by FlippingBook