246
Paulus Scalichius, De magia naturali …, Prilozi 63–64 (2006), str. 239–254
O PRIRODNOJ MAGIJI S OBZIROM
NA KAMEN MUDROSTI
Pavao Skalić
Prejasnom i preuzvišenom Wilhelmu, milošću Božjom nadbiskupu Ri-
ge, markizu Brandenburga itd, Pavao Skalić, kraljevski savj. i velmoža
Huna itd; markiz Verone itd.
O prirodnoj magiji s obzirom na kamen mudrosti
Magiju, koju tako silno, Presvijetli gospodaru, preziru neki tobožnji
znanstvenici ovog našeg doba, misleći kako je treba u korijenu zatrti bez
valjanog suda i bez razlučivanja, te nerazumno i s velikom nepromišljenoš­
ću, ustaju protiv različitih božjih darova kod stvorenja i čuda u njegovim
djelima: tu sam magiju nekoliko puta iščitao i pročitao ne bez suosjećanja.
Naime, kad sam zauzeo poziciju pažljivijeg ispitivača zločina koji se ma-
giji predbacuje i kad sam sve pomnije pretresao, koliko mi je površnost
dopuštala, i kad nisam pronašao ništa što bi bilo protivno, prije svega, vjer-
skom osjećanju, a potom i prirodnom tijeku – ne samo da nisam tu znanost
zamrzio nego sam je, štoviše, spontano zavolio i počeo joj se bezgranično
diviti. A one koji su prijetili uništenjem takvog dara, i nad prirodom činili
takvo nasilje, morao sam proglasiti zavidnicima i varljivcima, da ne kažem
bezbožnicima. To ćeš ti, pobožni i čisti biskupe, kad promisliš uzroke i ra-
zloge dokazivanjem čiste istine, sam moći lako prosuditi te shvatiti kako je
istinito ono što odobravamo. Ne spominjem sad Apolonija iz Tijane – maga,
kojeg je spomenuo Jeronim u pismu Paulinu; ne spominjem mage koji su se
došli pokloniti Isusu kad se rodio, noseći mu darove, tj. one za koje tumači
Evanđelja tvrde da su bili kaldejski filozofi. Isto tako ne spominjem ma-
ge kao što su, prema brojnim svjedočenjima, Hijarh kod Bramana, Tespion
kod Gimnosofista, Buda kod Babilonaca, Numa Pompilije kod Rimljana,
Zamolksid kod Tračana, Abarid kod Hiperborejaca, Hermes kod Egipćana,
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16