252
Paulus Scalichius, De magia naturali …, Prilozi 63–64 (2006), str. 239–254
ove će riječi za njih odmah biti hereza; za njih kojima je grijeh dotaknuti
pomazanike.
I ubrzo će istina potaknuti mržnju, kao što poslušnost potiče prijatelje.
Sudit će za bezboštvo i za povredu časti. Bacat će na robiju ili, ako je mo-
guće, i u sam pakao. Marljivo se trude da knjige koje pokazuju njihovo ne-
znanje ili otkrivaju zablude ne bude moguće bilo gdje kupiti. Štoviše, radije
osuđuju na smrt nego da daju pomilovanje. Ništa ne žele toliko kao ispuniti
čitav svijet svojim neznanjem i svoju bestidnost – pazite, svoju ozloglaše-
nost – izložiti svima, da bi bili ruglo naroda i predmet ogovaranja. Isto tako
kod njih nije red saslušati protivnike. Dapače, stanje je takvo da njima nitko
ne smije proturječiti, a svatko se s njima mora složiti. Samo svoje hvale,
samo svoje drže za lijepo, a tuđe ocrnjuju. Čak i ako katkad prepoznaju za-
bludu, ipak ih je stid što su priznali, tako da je već odbojno povlačiti netočne
tvrdnje. Gdje su, Bože, danas ona Augustinova povlačenja?
12
Riječ se dodu-
še poštuje, no stvar se izbjegava više nego hridi sirena. Priznavanje vlastite
slabosti danas se smatra manom; potpuno je iščezlo dičenje slabostima, ali
dičenje nepravednostima itekako je na snazi. Tako su sad, presvijetli prvače,
mnogobrojni pripravni radije se pobožni i razboriti činiti nego takvi biti, ne-
prestano obuzeti vlastitom slavom. Sve ismijavaju, sve preziru, što ili sami
nisu naučili, ili što sami nisu predavali. I nije moguće da priznaju kako su
jadni i vrijedni oplakivanja, kako su napokon što se stvarnosti tiče nijemi i
obmanuti. Ne bilo me ako oni sami od sebe mogu proizvesti i jednu rečenicu!
Zaklinju se na riječi učitelja, prirodi velikom nepromišljenošću i pohlepom
oduzimaju slobodu na korist sebe i svojih. Što manje razabiru istinu, to jače
navaljuju. Strah ih je više od nečistog govora nego od vlastitih nečistoća,
vlastitih grijeha i nakaznosti vlastitog života. Radije šepaju u životu nego u
stihu, i radije poriču tuđu istinu – ma bila i očigledna – nego da dopuste pro-
tivniku najmanji silogistički zaključak. Sve broje i mjere, a zanemaruju mje-
re i brojeve duše i života (kako je to onaj čovjek lijepo napisao
13
). Rasprav-
ljaju o zvukovima i pjevanjima, a zanemaruju moral i nesklad duha. Proriču
drugima budućnost, a ne vide ono što im svakodnevno prijeti. Prisvajaju si
poznavanje svijeta, a ne čine čovjeka ni boljim ni razumnijim. S velikom sa-
mohvalom istražuju uzroke i počela stvari, a zanemaruju i ne poznaju samog
Boga, stvoritelja svega. Prezrevši mir, lak ih dobitak vodi u zator bližnjega.
Brinu se za tijela, a zanemaruju vlastite duše. Paze na ljudske predaje, a krše
12 
Skalić se poziva na Augustinovu knjigu
Retractationes
.
13 
Usp. Mudr 11.21 i Augustin,
De trinitate
, III.15.
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16