248
Paulus Scalichius, De magia naturali …, Prilozi 63–64 (2006), str. 239–254
No jadni su danas naši kemičari, koji su (kao što ih dobro on opisuje)
potrošivši mnogo vremena i novaca, tek u starosti, ofucani i poderani, glad-
ni, vječno na sumpor smrdeći, sred pepela čađu zamusani, od neprestanog
baratanja živom oduzeti, bogati samo sekretom iz nosa, i tako jadni da bi
i dušu za tri pare prodali – oni su, dakle, metamorfozu koju su pokušavali
nametnuti metalima doživjeli sami, postavši od alkemičara nadrikemičari,
od liječnika lažljivci, od tehničara pipničari, ruglo narodu, gola glupost i
predmet ogovaranja. Naime, nemaju oni čak ni najmanji zametak onog što
stvara prave kemičare. Ne slažu se međusobno, pa ni sami sa sobom, te ne
mogu nikoga naučiti ništa istinito. To se vidi već i kod onog jednog jedinog
predmeta osim kojeg drugoga nema, a koji je ipak moguće svugdje otkriti,
naime presvetog kamena tih filozofa. Jasno, to je stvar koja ima supstanciju
ni odviše vatrenu ni posve zemljanu ni jednostavno vodenu, a kvalitetu ni
vrlo oštru ni vrlo tupu, nego srednju i blagu na dodir, na neki način meku
ili barem ne tvrdu, ne jetku, dapače na neki način okusom slatku, mirisom
prijatnu, na pogled dragu, za slušanje milu i ugodnu, a za spoznaju duboku
itd. Upravo tu stvar stvorio je Bog. Ona je nositelj svih čudesa koja se nalaze
i na nebu i na zemlji. Pa ako bi je tko pažljivije promislio, shvatit će da je
ona umah animalna, vegetativna i mineralna, da se svugdje pronalazi, da je
malo tko može spoznati, da je nitko ne može izraziti pravim imenom, nego
je obavijena bezbrojnim figurama i zagonetkama, a da bez nje ne mogu ni
Alkemija ni prirodna Magija doseći svoj potpuni cilj. Ovome slično netko je
na drugom mjesto ovako izložio:
Baza i temelj svih elemenata jest zemlja. Ona je objekt, subjekt i prihva-
tilište svih zraka i nebeskih utjecaja. Ona u sebi sadrži sjemenja svih stvari i
seminalne sposobnosti (sile). Stoga se ona naziva animalnom, vegetativnom
i mineralnom. Ona, oplođena svim ostalim elementima i nebesima, sama od
sebe rađa sve. Jedina prima sve plodnosti te je, kao prvi roditelj, i pokretač
svega što raste, centar, temelj i majka svega.
Uzmi od nje što hoćeš; ostaviš li je izdvojenu, opranu, očišćenu, istanje-
nu, neko vrijeme pod vedrim nebom, ubrzo će, nebeskim moćima oplođena
i zatrudnjela, sama iz sebe proizvesti biljke, crviće i životinje, drago kame-
nje i sjajne iskre metala. U njoj se mogu naći najveće skrivenosti, bude li
kada vatrenim umijećem očišćena, i prikladnim ispiranjem svedena na svoje
jednostavne sastojke.
Ona je prva materija našeg stvaranja i pravi lijek (medicina) našeg ob-
navljanja i očuvanja. Ovu vještinu (artificium) neki je učeni čovjek obuhva-
tio sljedećim stihovima.
Agrippa, C.,
De occulta philosophia
, I,5.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16