Skalić,
P.,
Teze o duši, Prilozi
61-62
(2005), str. 340-355
345
38. Duša ima
različita
imena, ne s obzirom na bit, nego s obzirom na
učinke
i postupanja.
39. Djelovanje duše je trostruko: prvo vegetativni bitak, bolji je osjetni bi-
tak, a najbolji racionalni bitak.
40. Tri
mogućnosti
ovoga djelovanja u
čovjeku
jedna je bit duše.
41. Formativna vrsnost ne proizvodi nikakve
čine
u prisutnosti razuma.
42. Onu (formativnu) vrši samo u tijelu, a ovu (razumsku) i izvan tijela.
43. Ove
moći
rastavljene dobivaju naziv duše, a sjedinjene mijenjaju se u
moći
koje se odnose na nekoga koji ima dušu.
44. Tri su sposobnosti vegetativne duše: generativna, što se
tiče očuvanja
vrste.
45. Augmentativna, koja se
tiče očuvanja
individue.
46. Nutritivna, koja se
tiče
savršenstva subjekta.
47. Nutritivna vrsnost ima
četiri podređene:
48. Atraktivnu, koja uzima potrebne stvari u hrani.
49. Digestivnu, koja rastavlja prikladno od neprikladna u hrani.
50. Retelltivnu, koja zadržava hranu tako dugo na jednom mjestu dok ona
ne poprimi traženu promjenu.
51. Ekspulsivnu, koja izbacuje ono što je suvišno u hrani.
52. Prije svih ovih jest apetitivna snaga.
53.
Moći
osjetne duše su: spoznajna i
pokretajuća.
54. Nijedna osjetna opažajna
moć
ne zadržava ono što opaža.
55. Sposobnost zadržavanja obavlja se
pomoću
suhoga i hladnoga, a sposob-
nost primanja
pomoću
vlažnoga.
56.
Osjećamo
ne tako da primamo unutra, nego tako da šaljemo van.
57. Ono osjetno, postavljeno iznad osjetila, ne
osjeća
se.
58. Do bilo kojega osjetila protežu se dva živca: jedan za
osjećanje,
drugi za
hotimični
pokret.
59. Na osjetni živac djeluju izvanjske stvari.
60. Pokretni živac radi kao nutarnja snaga duše i upravlja namjeru do or–
gana.
61. U svakom osjetilu treba da postoji omjer onoga što se
osjeća
prema osje-
tilu.
62. Osjetila uživaju u srednjim
veličinama,
a u krajnjima se kvare.
63. Sva osjetila proizlaze iz
zajedničkog
osjetila kao iz centra.
64. Samo opip i okus imaju sredinu unutra, ostala sva osjetila izvana.
65. Duša se odvaja od osjetila najprije u snu, zatim još više u ekstazi, na–
pokon najviše u smrti.
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,...16