Skalić,
E, Teze o duši, Prilozi
61-62
(2005), str. 340-355
351
112. Ljudski intelekt ne spoznaje Boga apstrakcijom, nego prirodnom spo–
znaJom.
113. Jednostavno
čovjek shvaća
kada spoznaje osjetne stvari prije doživljene
putem osjetila.
114. A per accidens, kada
shvaća
neosjetne stvari po njihovim
učincima.
115. Do spoznaje univerzalnog apstraktnog dolazimo preko
pojedinačnih
stvari.
116. Po konfuznom univerzalnom dolazimo do spoznaje
pojedinačnih
stvari.
117. Možemo znati više stvari, ali samo jednu možemo shvatiti.
118. Za spoznaju neke stvari ne traži se prisutnost spoznatljive stvari, nego
samo prisutnost njezine
sličnosti.
119. Aktivni intelekt je onaj koji apstrahira likove od slike
ili
od fantazije i
svojim
zračenjem čini
ih univerzalnima i postavlja stvari u
mogućem
in–
telektu.
120. Intelekt se naziva
mogući
jer može primiti takve likove i kad ih još nije
primio.
121.
Mogući
razum, koji prima takve likove, zove se u djelatnosti
ili
u posjedu.
122. Nadalje, kada se intelekt rasvijetli mnoštvom osjetnih likova, tada se
zove
prihvaćeni
intelekt.
123. Spekulativni intelekt spoznaje istinito kao istinito.
124.
Praktični
intelekt spoznaje istinito kao dobro.
125. Razum je sposobnost duše ne samo spoznajna nego i
pokrećuća.
126. Viši dio razuma usmjeren je na božanske i
vječne
stvari.
127. Niži dio razuma sudi o prolaznim stvarima i
raspoređuje
ih
primajući
razloge od ljudskih zakona.
128.
Pokrećuća
sposobnost dijeli se na:
zapovijedajuću, savjetujuću
i afek-
tivnu koja je ujedno i
savjetujuća
i afektivna.
129. Prva je slobodna volja i
praktična
savjest.
130. Druga je sami razum.
131.
Treća
je prirodna volja i ona donosi odluku.
132.
Četvrta
je
praktični
intelekt.
133.
Praktična
savjest je pokretna
moć
koja se uvijek
kreće među
uzvišenim
stvarima, prirodno
potičući
na dobro i
užasavajući
se zla.
134. Savjest je prirodni habitus ne samo spoznajni nego i
pokrećući.
135. Duša je kvantiteta barem sposobnosti.
136. Duša po biti nije u
čitavom
tijelu.
137. Duša, iako je jednostavna, ipak se razlikuje po onome
šta
jest
ipa
čemu
jest.
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16